hop www.ivnvechtplassen.org

Als ze geen hoppen hebben…

Sovon Vogelonderzoek Nederland
1-SEP-2009 - De laatst dagen ‘regent’ het hoppen in ons land met meldingen uit diverse provincies. Vroeger was begin oktober de kans om een hop te zien het grootst; nu worden de vogels steeds vaker al in augustus gespot. Het aantal hoppen in Nederland lijkt ook toe te nemen.

Bericht uitgegeven door SOVON Vogelonderzoek Nederland op dinsdag 1 september 2009

De laatst dagen ‘regent’ het hoppen in ons land met meldingen uit diverse provincies. Vroeger was begin oktober de kans om een hop te zien het grootst; nu worden de vogels steeds vaker al in augustus gespot. Het aantal hoppen in Nederland lijkt ook toe te nemen.

De hop is een oranje gekleurde vogel met een opvallende kuif en op de vleugels een zwart-wit zebrapatroon. Tijdens het opvliegen lijkt het wel of er een grote bonte gekleurde vlinder wegvliegt. Voor veel vogelaars is de hop een van de mooiste soorten die je in ons land kunt tegenkomen. Helaas is hij erg zeldzaam en broedt hij niet (meer) in ons land.

De laatste jaren lijkt het er op dat er steeds vaker en ook eerder hoppen worden opgemerkt in Nederland. Voorheen was de eerste decade van oktober de periode voor een verdwaalde hop, nu worden ze in toenemende mate ook in augustus gezien. Alleen al afgelopen week zijn er opvallend veel meldingen van een hop ingevoerd op www.waarneming.nl. Daarbij worden ze ook in woonwijken gezien, getuige een waarneming midden in het Gelderse Zevenaar afgelopen weekend. Deze hop zat zelfs bij mensen in de achtertuin op het gazon naar emelten en andere insecten te zoeken.

Zelf gericht naar een hop zoeken heeft helaas niet zo veel zin, want ze kunnen werkelijk overal opduiken. Ze houden wel van kort gemaaid gras, dus wellicht is het nu tijd om uw gazon te maaien?

Tekst: Harvey van Diek, SOVON Vogelonderzoek Nederland