Mannetje van de marmergrondel bewaakt de in de bierfles afgezetten eieren (gelen rand eitjes)

Marmergrondel plant zich voort in bierfles

Stichting RAVON
5-AUG-2010 - Tijdens een snorkelexcursie in een plas langs de IJssel is een mannetjes marmergrondel met een nest vol eitjes aangetroffen in een bierfles. Een unieke waarneming waarmee directe voortplanting van de marmergrondel is aangetoond.

Bericht uitgegeven door Stichting RAVON op donderdag 5 augustus 2010

Tijdens een snorkelexcursie in een plas langs de IJssel is een mannetjes marmergrondel met een nest vol eitjes aangetroffen in een bierfles. Een unieke waarneming waarmee directe voortplanting van de marmergrondel is aangetoond.

Mannetje van de marmergrondel bewaakt de in de bierfles afgezetten eieren (gele rand eitjes) (foto: Arthur de Bruin)

Aan de hand van de vangst van grote aantallen juveniele dieren was er reeds indirect bewijs voor de voortplanting van exotische vissoorten als marmergrondel, Kesslersgrondel, zwartbekgrondel en Pontische stroomgrondel in Nederland. Deze vissen zijn afkomstig uit het gebied rond de Kaspische- en Zwarte Zee. Recentelijk snorkelonderzoek van RAVON heeft aangetoond dat er in Nederland daadwerkelijk eitjes gelegd worden.

De grondelsoorten (vaak meerdere vrouwtjes tegelijk) maken een nestholte onder een steen waarna de eieren aan de onderkant van de steen worden vastgeplakt. Het mannetje bewaakt vervolgens de eieren totdat ze uitkomen. Er worden echter niet altijd stenen gebruikt, zo blijkt uit deze vondst van het marmergrondel mannetje met nest dat aangetroffen werd in een bierfles…