Otter

Achterhoekse otter vastgelegd op camera

16-APR-2011 - Boswachters in de Achterhoek hebben afgelopen vrijdag in de buurt van Doesburg een otter vastgelegd op video. Het betreft mogelijk een drachtig of zogend vrouwtje. Dat meldt Staatsbosbeheer.

Boswachters in de Achterhoek hebben afgelopen vrijdag in de buurt van Doesburg een otter vastgelegd op video. Het betreft mogelijk een drachtig of zogend vrouwtje. Dat meldt Staatsbosbeheer.

Otter (foto: Hugh Jansman, Alterra)De camera’s waren vastgemaakt aan een boom op een plaats waar eerder otteruitwerpselen waren gevonden. Door middel van een bewegingssensor werden de opnames gestart. Uiteindelijk kwam vrijdag een vrouwelijke otter langs.

Het vrouwtje is waarschijnlijk drachtig. Haar buik is opgezet er zijn duidelijk tepels te zien. “We zijn hier heel erg blij mee”, reageert Tjibbe Hunink, boswachter in de Achterhoek. “Dit betekent dat we meer otters in ons gebied hebben dan we wisten. De waterkwaliteit in dit gebied is dus zo goed, dat ze zich hier voortplanten.”

Dat er otters in de Achterhoek leven, was al langer bekend. Deze dieren zijn afstammelingen van otters uit het herintroductieproject in de Weerribben en Wieden. Waarschijnlijk belandde een volwassen vrouwtje al rond 2003 via het IJsseldal in de omgeving van Doesburg. Daar trof zij een wildvreemd Duits mannetje en het stel vestigde zich langs de Oude IJssel en het aangrenzende IJsselgebied en kreeg twee jongen. Sinds 2008 zijn er drie otters doodgereden teruggevonden.

Om uit te zoeken of er meerdere dieren aanwezig zijn bij Doesburg is DNA-onderzoek van de uitwerpselen noodzakelijk. Dit onderzoek is door geldgebrek afgelopen jaar stil te komen liggen.

Bron: Staatsbosbeheer