Klavervreter, Hellegatsplaten

Opgepast: de klavervreter is terug

ARK Rewilding Nederland
19-JUN-2011 - Tijdens een zonnige wandeltocht op de Hellegatsplaten vonden ARKers een eerste klavervreter. Erg leuk, zo'n plant van de Rode Lijst, dachten ze nog, maar een dag later ontdekten ze honderden klavervreters op de Slikken van Flakkee.

Bericht uitgegeven door ARK op [publicatiedatum]

Tijdens een zonnige wandeltocht op de Hellegatsplaten vonden ARKers een eerste

Klavervreter op de Hellegatsplaten (foto: Leo Linnartz, ARK)Beide gebieden zijn begrazingsgebieden waar de klavervreter (Orobanche minor) het blijkbaar goed doet. Terreineigenaar Staatsbosbeheer had deze parasitaire plant nog niet eerder waargenomen. Blijkbaar is dit een nieuwe ontwikkeling, want in het verleden zijn zowel de Hellegatsplaten als de Slikken goed op planten geïnventariseerd.

Zoals veel parasieten mist het blad bladgroen waardoor het geen voedsel kan produceren. De klavervreter parasiteert vooral klaver en andere soorten uit de vlinderbloemenfamilie. De stoffijne zaden van een klavervreter kunnen jaren overleven voor ze uitkomen. Als er een gastheer in de buurt is, reageert het zaadje op chemische stofjes die de wortel verspreidt. De klavervreter hecht zich aan de wortel en haalt er water en voedsel uit.

Tekst: Marjolein Sterk, ARK