Grote Karekiet Wikipedia GNU Free Documentation license

Grote karekiet voelt zich thuis in Zwarte Meer

13-AUG-2012 - In het Zwarte Meer (OV) bevindt zich de grootste populatie grote karekieten van Nederland. Bart Anvelink onderzocht hier afgelopen zomer het nestsucces van deze zeldzame vogel en kwam tot een verrassende conclusie.

Bericht uitgegeven op [publicatiedatum]

In het Zwarte Meer (OV) bevindt zich de grootste populatie grote karekieten van Nederland. Bart Anvelink onderzocht hier afgelopen zomer het nestsucces van deze zeldzame vogel en kwam tot een verrassende conclusie.

Nestsucces
“Het nestsucces van de grote karekiet in het Zwarte Meer blijkt voldoende te zijn om de populatie in het gebied in stand te houden. Dat hadden we eigenlijk niet verwacht omdat de aantallen grote karekieten in Nederland al jaren teruglopen”, vertelt Anvelink. Hij trok enkele weken met zijn kano door het gebied en telde uiteindelijk 28 mannetjes. Ook wist hij een achttal nesten op te sporen. “Hiervan vlogen bij de helft de jongen uit. Gemiddeld waren er twee jongen per nest, waarmee het nestsucces voldoende was."

Grote karekiet (foto: Marek Szczepanek)

Struweel essentieel
Anvelink ontdekte nog meer: “In het gebied staat veel waterriet en dat heeft deze vogel nodig om zijn nesten in te bouwen. Maar wat nog belangrijker bleek te zijn was de afstand van dat riet tot struweel. Die mag niet meer dan twintig meter zijn.” Een waardevolle conclusie voor het beheer van het gebied. Om het Zwarte Meer nog aantrekkelijker te maken voor de grote karekiet moeten bomen en struiken - evenals het riet - zoveel mogelijk blijven staan.

Grote karekiet
In mei komt de grote karekiet vanuit Afrika aan in Nederland, waar hij op zoek gaat naar een territorium. Het nest wordt gemaakt tussen de rietstengels in water, vrij ver bij de oever vandaan, als bescherming tegen vijanden. Na zo’n twee weken komen de eieren uit en nog een kleine twee weken later vliegen de jongen uit. In augustus vliegt de grote karekiet weer naar zijn overwinteringsgebied.

Varen op het Zwarte Meer
Kom dit mooie natuurgebied zelf eens bewonderen tijdens een vaartocht met onze fluisterboot over het Zwarte Meer. Je vaart naar het Vogeleiland, waar je geniet van de rust en vele bijzondere vogels. En met een beetje geluk tref je de grote karekiet. Bekijk hier het overzicht van de vaartochten.

Bron: Natuurmonumenten