Kaapverdische mus, mannetje, op het dek

Kaapverdische mussen liften van Kaapverdisch eiland naar Zeeland

22-MEI-2013 - Vier Kaapverdische Mussen (Passer iagoensis) zijn momenteel aanwezig op het expeditieschip de Plancius van rederij Oceanwide Expeditions, dat momenteel voor anker ligt in de haven van Hansweert in Zeeland. Het is de eerste keer dat er Kaapverdische Mussen in Nederland zijn gezien. Deze mussen zijn kleiner dan onze Huismus (Passer domesticus) en de mannetjes hebben een fraaie oranje wenkbrauwstreep. Ze komen normaal gesproken alleen voor op de Kaapverdische Eilanden.

Bericht uitgegeven [land] op [publicatiedatum]

Vier Kaapverdische Mussen (Passer iagoensis) zijn momenteel aanwezig op het expeditieschip de Plancius van rederij Oceanwide Expeditions, dat momenteel voor anker ligt in de haven van Hansweert in Zeeland. Het is de eerste keer dat er Kaapverdische Mussen in Nederland zijn gezien. Deze mussen zijn kleiner dan onze Huismus (Passer domesticus) en de mannetjes hebben een fraaie oranje wenkbrauwstreep. Ze komen normaal gesproken alleen voor op de Kaapverdische Eilanden.

Nils van Duivendijk, voor de Nederlandse reisorganisatie BirdingBreaks.nl als reisleider aan boord, zag tot zijn verbazing dat 22 vogels op 6 mei op het schip waren gevlogen ter hoogte van het eiland Razo, onderdeel van de Kaapverdische Eilanden. De volgende dag waren er hier nog 11 van over. Het schip was bezig met een expeditiecruise van het Kaapverdische eiland Santiago naar Madeira. De 11 overgebleven vogels bleken niet van plan het schip te verlaten, ook niet toen achtereenvolgens de Canarische Eilanden en de Salvagen in zicht kwamen.

Kaapverdische mus, mannetje, Hansweert (foto: Laurens Steijn)

Pas bij de eilandengroep Desertas, ten zuiden van Madeira, vloog een deel van de groep van boord en later nog enkele bij Madeira. Vier exemplaren, twee mannetjes en twee vrouwtjes, zijn vervolgens aan boord gebleven tot in Hansweert, Zeeland, waar het schip op 18 mei aanmeerde. Daar worden de vogels momenteel bijgevoerd door de bemanning en door bezoekende vogelaars. De mussen lijken vooralsnog niet van plan van boord te gaan. Het is echter onduidelijk of de vogels er kunnen overleven. Op 6 juni vertrekt het schip namelijk naar Spitsbergen voor een reeks expedities. De temperaturen zijn daar natuurlijk een stuk lager dan op de Kaapverdische Eilanden.

Kaapverdische mus, mannetje, op het dek (foto: Han Zevenhuizen)Het komt vaker voor dat vogels op schepen terecht komen en meevaren, maar meestal betreft het verdwaalde trekvogels die even op adem willen komen. Het is de eerste keer dat dit fenomeen bekend is bij Kaapverdische Mussen. Dit verklaart ook de toeloop van vogelaars naar het schip die dankzij de medewerking van kapitein en bemanning aan boord werden toegelaten. De vogels zullen niet tot de officiële lijst van wilde Nederlandse vogels worden toegelaten, omdat ze de reis naar Nederland niet op eigen kracht hebben afgelegd.

Voor Dutch Birding, de organisatie die zich met name richt op het vergroten van de kennis over het voorkomen en de herkenning van zeldzame vogels in Nederland en daarbuiten, is de komst van deze mussen, ondanks hun status als verstekeling, een bijzondere gebeurtenis. Niet alleen vanwege het opmerkelijke verhaal maar ook om de vogels nauwgezet te bestuderen en meer te leren over verenkleed, gedrag en geluiden van deze weinig bestudeerde soort.

Een verslag van de reis en de Kaapverdische Mussen is te lezen op www.dutchbirding.nl en op www.facebook.com/birdingbreaks.nl.

Tekst en foto's: Laurens Steijn, Birdingbreaks; Han Zevenhuizen, Dutch Birding