Acrocephalus scirpaceus. Kleine karekiet

Kleine karekiet start nu nog met broeden

Vogelbescherming Nederland
27-JUN-2017 - Kleine karekieten beginnen vaak direct aan een tweede nest als een eerste legsel mislukt. Dat is precies wat we nu zien gebeuren bij de twee beroemdste karekieten van Nederland, te volgen via de Beleef de Lente-camera's van Vogelbescherming. Zij hadden een koekoeksjong in hun nest, dat jammerlijk overboord viel. Maar nu is er goed nieuws: vier eitjes in een nieuw nest!

De wittebroodsweken van de kleine karekieten eindigden in mineur. Onder het gewicht van het hard groeiende koekoeksjong en de stevige wind braken de rietstengels en verliet de koekoek op niet geheel charmante wijze het nest. Hij kukelde recht achterover uit het nest. Inmiddels is het koekoeksjong naar het asiel gebracht en aardig opgeknapt. Als alles goed verloopt, zal hij binnenkort het vrije luchtruim verkennen. All the way to Africa!

Daarmee zat het seizoen er voor de kleine karekieten gelukkig niet op. Ze waagden nog een poging en dat resultaat is via de camera’s van Beleef de Lente te volgen.

Bruin maar fijn

Een kleine karekiet zit vrijwel altijd in het rietKleine karekieten zijn kleine, bruine vogeltjes. Echte moerasbewoners, maar een stukje riet in park of woonwijk laten ze ook niet links liggen. De kleine karekiet kan zo maar vlakbij u in de buurt zitten! En waar de meeste vogels nu stoppen met zingen, gaat de kleine karekiet gewoon door. Het krr-krr-kiet-kiet-kiet is dan nog volop te horen, in parmantig maar zacht staccato. Handig, want zo’n klein, bruin vogeltje hoor je eerder dan dat je ‘m ziet.

Het paartje van Beleef de Lente heeft nu vier eieren. Naar verwachting komen de jongen over een week uit het ei. De jongen zitten 9 tot 13 dagen op het nest, waarna ze uitvliegen. Om de jongen te voeden zoeken de ouders tot ver buiten de rietkraag insecten. Vooral wilgen zijn favoriete jachtlocaties. Het is een prachtig gezicht om karekieten hun jongen te zien voeren met al die verschillende insecten en de kuikenkopjes die elke keer synchroon de lucht in steken. Tot begin september kun je nog jonge kleine karekieten zien die gevoerd worden. Ze verraden hun aanwezigheid door een zacht ‘krek’. In de loop van de nazomer gaan de kleine karekieten op trek, de koekoeken achterna, want ook deze minuscule vogeltjes vliegen helemaal naar Afrika.

Grote broer karekiet

De kleine karekiet is, in tegenstelling tot zijn grotere broer de grote karekiet, een vogel waar het heel goed mee gaat. De kleine karekiet kun je overal waar wat riet is tegenkomen. Een paar meter riet is al genoeg voor ze om een nestje te bouwen. De grote karekiet stelt zwaardere eisen aan zijn leefgebied en kan alleen maar overleven in oud en stevig riet. Hij dendert daardoor in aantal achteruit. Nederland telt momenteel minder dan 100 paartjes. Vogelbescherming werkt daarom samen met verschillende partners om de leefgebieden ter herstellen. Wil je daarbij helpen graag! Dat kan via de speciale donatiepagina.

Screenshot van de kleine karekiet op het nest met de 4 eitjesMaar met de kleine karekiet gaat het gelukkig crescendo. Er broeden in Nederland wel zo’n 250.000 paartjes en dus eigenlijk overal waar een beetje riet te vinden is. Ga eens op zoek in een sloot of vijver met een plukje riet. De kans is groot dat je na een paar minuten kijken of luisteren een karekiet door het riet ziet hippen of hoort roepen. En anders kun je pa en ma karekiet de komende weken dus op de voet volgen via Beleef de Lente.

Tekst: Marieke Dijksman, Vogelbescherming Nederland