Zonsondergang in de Wieden

Natuurjournaal 9 mei 2020

Nature Today
9-MEI-2020 - Knutjes en broedende kuifeenden.

De lange, zachte avonden zorgen voor prachtige zonsondergangen over het water. Met wat geluk is de nachtegaal te horen. Wie te lang aan het water blijft staan luisteren, zal ook merken dat niet alleen de vogels en vlinders terug zijn. Ze zijn er namelijk weer: de knutjes, nijten, knaasjes of ook wel meurzen of zandvliegen genoemd. Aan het aantal namen is in ieder geval te merken hoe populair ze zijn. Met het blote oog kan je ze bijna niet zien, maar deze kleine mugjes weten jouw ogen haarfijn te vinden. Weet wel dat er meer dan honderd verschillende soorten zijn, en dat ze voer zijn voor veel vissen, amfibieën en libellen. Jouw jeuk is dus een goede bijdrage aan de lokale biodiversiteit!

Vrouwtje en mannetje kuifeend

Of de kuifeend ook last heeft van kleine mugjes is moeilijk te zeggen. Wel heeft ze langs de waterkant haar eerste eieren gelegd. De meeste eenden hebben nu al kuikens, maar de kuifeend is altijd wat aan de late kant. Steeds meer kuifeenden blijven met de milde winters lekker in Nederland. Het late broeden kan dus niet iets met de lange voorjaarstocht te maken hebben. Ze hebben maar één legsel per jaar en dus wellicht weinig reden om te haasten. Ook het aantal kuifeenden is geen reden tot zorg. Het aantal broedende kuifeenden is de laatste decennia toegenomen. In vrijwel elk watertje kan je ze tegenwoordig vinden. Heb jij ze al gezien? Ontdek hier welke vogels in jouw omgeving voorkomen.

Ontdek de natuur in jouw omgeving op NatureToday.nl