Alsemambrosia

Natuurjournaal 19 augustus 2020

Nature Today
19-AUG-2020 - Alsemabrosia in bloei en najaarstrek kijken.

Alsembrosia: een ware nachtmerrie voor menig hooikoortspatiënt. Aan het eind van de zomer zijn de meeste planten die klachten geven, uitgebloeid. Helaas begint juist aan het eind van de zomer, als klap op de vuurpijl, de alsemambrosia met haar bloei. Het pollen, dat in de wind wordt meegenomen, kan een flinke allergische reactie geven. Door de bloei van deze plant is het hooikoortsseizoen een stuk langer geworden. Deze ambrosia wordt in Nederland vaak ingevoerd via zadenmengsels, zoals vogelvoer. Let bij het kopen van een zadenmengsel dus op dat dit zaad er niet tussen zit. Kom je deze plant tegen dan kan je dit doorgeven en de instructies lezen om ze te verwijderen. Op Flora van Nederland lees je meer over hoe je alsemambrosia kunt herkennen.

De najaarstrek komt op gang; steeds meer vogels verlaten ons land of komen uit noordelijke streken over ons land vliegen. Op veel plekken in Nederland worden de overvliegende vogels opgewacht. Er zitten altijd een paar bijzondere soorten tussen die het extra leuk maken. Kijk de komende weken dus vooral eens bij jou in de buurt wat er allemaal overvliegt. Voor de jonge vogelaar heeft de JNM een zomerkamp georganiseerd. Komend weekend ben je welkom om met leeftijdsgenoten vogels te kijken op Schiermonnikoog.

Vogelkamp met de JNM

Ontdek hier alle andere activiteiten die de komende tijd plaatsvinden.

Ontdek de natuur in jouw omgeving op NatureToday.nl of download Nature Today in de appstores van Apple en Google Play