Grote roodoogjuffer

Natuurjournaal 8 juni 2021

Nature Today
8-JUN-2021 - Grote roodoogjuffer goed te zien, grote zandkool bloeit.

Waar de grote roodoogjuffer zijn naam aan dankt, zie je direct. Bij de mannetjes tenminste, die hebben opvallende grote rode ogen. De vrouwtjes hebben minder opvallende bruinoranje ogen. Beide geslachten zijn niet zo groot, maar wel forser gebouwd dan juffers meestal zijn. De grote roodoogjuffer vliegt nu volop en kun je door heel Nederland zien. Sinds 1950 is de soort behoorlijk toegenomen in Nederland. Mannetjes scheren over het water en gaan regelmatig op waterplanten zitten.

De naam ‘grote zandkool‘ zegt je misschien niet zoveel. Toch is de kans groot dat je de bladeren regelmatig ziet, of zelfs eet. Een andere naam voor grote zandkool is namelijk wilde rucola. De bladeren smaken als ‘echte rucola’, oftewel zwaardherik. Zowel grote zandkool als zwaardherik worden in de supermarkt als rucola verkocht. Grote zandkool groeit in Nederland ook in het wild. Met name in Noord-Holland is de soort overal te vinden, maar ook in de rest van het land komt hij voor. De soort staat nu in bloei en is te herkennen aan zijn felgele bloemen.

Wil je nog meer leren over libellen en juffers? Komende vrijdag organiseert de Vlinderstichting een libellencursus in (onder andere) Kanaal van Deurne. Meer informatie is hier te vinden.

Grote zandkool