Een vlucht door Teylers vogelcollectie

Sovon Vogelonderzoek Nederland
13-AUG-2021 - Van 17 juli 2021 tot en met 9 januari 2022 is de vogeltentoonstelling 'Vogelpracht' te zien in het Teylers Museum te Haarlem. Stap binnen in een bonte volière, ontdek de mooiste vogelafbeeldingen uit de collectie van het museum en ga op zoek naar de verschillen tussen de vogelwereld vroeger en nu. Sovon Vogelonderzoek en Vogelbescherming werkten mee aan de samenstelling.

Vogels worden al eeuwenlang bestudeerd, afgebeeld en beschreven. De collectie vogelstudies in Teylers Museum is groot en bijzonder: de bibliotheek herbergt zeldzame boeken en de kunstcollectie bevat prachtige vogeltekeningen. Vogelpracht neemt een vlucht door de mooiste vogelafbeeldingen uit de collectie. De tentoonstelling laat je niet alleen kennismaken met de schoonheid en de rijkdom van de vogelwereld, maar toont ook de veranderde biodiversiteit ten opzichte van tweehonderd jaar geleden.

The Birds of America

American Flamingo, uit: John James Audubon (1785-1851), The Birds of America (1827-1838)

In de negentiende eeuw gaan onderzoekers voor het eerst zelf de natuur in om vogels te bestuderen. Een belangrijk voorbeeld is The Birds of America, dat vanaf 1827 verschijnt en grote invloed krijgt op de manier waarop vogels worden bestudeerd en afgebeeld. Dit topstuk uit de tentoonstelling toont levensechte vogels die zo van het papier lijken te kunnen vliegen. Het boek is met 435 handgekleurde platen een van de grootste en kostbaarste publicaties ooit. Vogelonderzoeker en kunstenaar John James Audubon (1785-1851) zorgde hiermee voor vernieuwing, maar in de tentoonstelling is er ook aandacht voor zijn omgeving en voor zijn schaduwzijden, zoals de relatie met slavernij en verdenkingen van fraude.

Activiteiten voor families

Naast dat er veel te zien is, is er ook veel te doen voor jong en oud. Zo kunnen bezoekers in de huid van een vogelwaarnemer stappen, kun je op zoek naar verschillen in de vogelwereld vroeger en nu en kun je groepen vogels schatten.

Overal vogels

In zowel de Tentoonstellingszaal als het Boekenkabinet zijn fraaie vogelafbeeldingen te zien, uit publicaties van Buffon, Gould, Catesby, Le Vaillant en Nozeman, maar ook kleurrijke tekeningen van Schouman en Van Trigt. De bladzijden van de vijf banden van The Birds of America worden gedurende de tentoonstelling wekelijks omgeslagen. Opgezette vogels van Naturalis completeren de vogelpracht en de Haarlemse taxidermisten Darwin, Sinke & Van Tongeren maakten een nieuw werk voor de tentoonstelling, geïnspireerd door de iconische flamingo uit The Birds of America.

Vogelpracht in Teylers Museum

Vogelpracht wordt gemaakt in samenwerking met de Vogelbescherming en Sovon en kwam tot stand dankzij een legaat van Marjon Rekoert en een bijdrage van het Teylers Museum Vrienden Fonds.

Tekst: Marcel Wortel, Sovon Vogelonderzoek Nederland