Cervus elaphus. Edelhert

Natuurjournaal 13 augustus 2021

Nature Today
13-AUG-2021 - Edelherten groeien geweien, goudvenstertje vliegt.

Waar voor veel vogelsoorten het broedseizoen ten einde is en vele Nederland verlaten, maakt het edelhert zich op voor de bronsttijd. Al zo'n vijf maanden is het gewei van het edelhert aan het groeien. De eerste geweien zijn nu volgroeid en de zachte huid laat dan los. Het volgroeien van het gewei is de eerste opmaat voor de bronsttijd. Dit is de belangrijkste tijd van het jaar voor mannetjesedelherten, die dan hun krachten meten. Wil je meer leren over de verschillende levensfases van het edelhert? Markeer dan de soort als favoriet in de Nature Today-app, en krijg een melding als er weer iets belangrijks gebeurt in het leven van het edelhert.

Goudvenstertje

Juist in de avonduren is het in de zomer een drukte van belang. Er vliegen bijvoorbeeld veel verschillende soorten nachtvlinders. Eén van de vele nachtvlinders die nu rondvliegt, is het goudvenstertje. Het is een prachtige vlinder met gouden weerkaatsingen. Je kunt deze vlinder in heel Nederland vinden. Nachtvlinders zie je niet snel omdat ze vooral 's nachts vliegen, maar het goudvenstertje kun je ook overdag tegenkomen. De meeste kans om het goudvenstertje te zien, heb je op plekken waar het niet te droog wordt.

Tekst: Hidde Hofhuis, NatureToday.nl