Macrothylacia rubi. Veelvraat

Natuurjournaal 18 september 2021

Nature Today
18-SEP-2021 - Veelvraat ook in Nederland te zien en klimop begint met bloeien.

Nee, je ziet (helaas) niet de grote marterachtige veelvraat, deze is alleen in het Arctisch gebied te vinden. Maar ook in Nederland hebben we een veelvraat. Het is een nachtvlinder die overdag vliegt. Hij is echter niet makkelijk te zien, want hij vliegt zo snel dat je hem eigenlijk niet kan waarnemen. Op dit moment zijn de rupsen van de veelvraat te zien, die zijn een stuk makkelijker te vinden. Ze kunnen wel zeven centimeter lang worden, zijn harig en hebben dwarsstrepen over hun hele lichaam. Rupsen van de veelvraat leven onder andere van struikhei en braam.

Bloeiende klimop

Veel planten zijn al uitgebloeid, maar klimop begint nu pas met bloeien. Dat is fijn voor vlinders, zweefvliegen en andere insecten die van nectar leven. De atalanta die we gisteren bespraken bijvoorbeeld, deze soort kan die extra energie goed gebruiken voor zijn lange tocht naar het zuiden. Klimop is een bosplant die het ook prima doet in de tuin. Plant er dus een, of snoei al bestaande niet teveel, je doet daar de insecten een groot plezier mee. Na de bloei komen er zwarte besjes aan de struik, die weer gegeten worden door vogels; dubbel feest!

Foto's: Ab H. Baas, Saxifraga; Jan van der Straaten, Saxifraga