Steenmarter

Natuurjournaal 13 oktober 2021

Nature Today
13-OKT-2021 - Steenmarter in de winter actief en zwartstipvlinder vliegt.

Steenmarters blijven de hele winter actief. Jonge steenmarters gaan op zoek naar een eigen territorium, de oudere steenmarters blijven hun territorium verdedigen. Vrouwtjes zijn nu al drachtig, want de paartijd vindt in de zomer plaats. Pas na de winter begint het embryo zich verder te ontwikkelen, in de winter groeit het niet. In het najaar verandert het dieet van de steenmarter. Hij eet nu vaker bessen, van bijvoorbeeld vogelkers en braam. In de winter eet hij ook wel spitsmuizen. Dat is opvallend, want de meeste roofdieren vinden spitsmuizen stinken en laten ze links liggen. Steenmarters zijn nachtdieren. Nu de dagen kort worden, is de kans dus misschien wel extra groot dat je ‘s avonds een steenmarter ziet lopen.

Zwartstipvlinder

Sommige vlinders hebben prachtige exotische namen, zoals aurelia en atalanta. Andere vlinders hebben namen die eigenlijk bij een ander dier horen, zoals schaapje en dromedaris. En dan zijn er de vlinders zoals de zwartstipvlinder. Deze vlinder heeft inderdaad twee zwarte stippen, één op de linkervleugel en één op de rechtervleugel. Hij komt in het hele land voor en vliegt nu. De zwartstipvlinder komt op bramen en klimop, dus de kans is aanwezig dat hij ook bij jou in de buurt zit!

Aan de Maas bij Rotterdam ligt natuurgebied De Esch, waar je vlakbij de stad van de natuur kunt genieten. Op 20 oktober wordt hier een herfstfeest georganiseerd, voor iedereen die in natuur geïnteresseerd is. Voor meer informatie kun je deze link bekijken.

Foto’s: Marie van Dieren, Flickr; Kars Veling, De Vlinderstichting