Goudhaan Saxifraga

Natuurjournaal 23 oktober 2021

Nature Today
23-OKT-2021 - Veel goudhanen, weinig hamsters.

Oktober is een goede maand om de goudhaan te zien. Deze kleine vogeltjes, de kleinste van heel Europa, vliegen nu door Nederland. Ze broeden hier ook wel, maar dan zitten ze vaak verstopt en zijn ze lastig te zien. In de herfst zijn ze vaak zo met eten bezig dat je gemakkelijk dichtbij kunt komen zonder ze te storen. Een deel zal doortrekken; een deel zal hier blijven om te overwinteren. Luister naar hun hoge piepjes in de naaldbossen en kijk of je de goudhanen kunt spotten.

Europese hamster

Zoals zoveel dieren begint ook de Europese hamster binnenkort aan zijn winterslaap. Ze kunnen nog tot in november actief blijven als er genoeg voedsel is. Daarna gaan ze in rust. Eerst gaan de mannetjes in winterslaap, de vrouwtjes volgen wat later. In koude winters kan het lichaam van de hamster heel koud worden: tot wel vijf graden Celsius. Als het te koud wordt, moet de hamster even wakker worden. Dan eet hij van zijn wintervoorraad en gaat daarna weer in slaap.

Foto’s: Bart Vastenhouw, Saxifraga; Hugo Willocx