Roodborsttapuit Saxifraga

Natuurjournaal 17 maart 2022

Nature Today
17-MRT-2022 - Roodborsttapuit is terug en eikenpage als eitje te zien.

De roodborsttapuit brengt de winter meestal door in het zuiden: in Frankrijk, Spanje en Noord-Afrika is de winter net wat aangenamer dan in Nederland. Maar wie nu door boerenland of natuurgebieden loopt, kan weer verrast worden door zingende roodborsttapuiten. Ze zitten graag in de top van struiken of grote planten. Vanaf daar houden ze de omgeving in de gaten en zingen ze het hoogste lied. Ze zijn nu bezig met de balts, dus wie weet zie je ook wel een paartje achter elkaar aan vliegen. Ook in de app van Nature Today is te zien dat de roodborsttapuit terug is. In de landelijke soortenlijst staat de soort nu in de top dertig. Deze lijst is gebaseerd op waarnemingen bij de NDFF van de afgelopen veertien dagen. Dat betekent dus dat de roodborsttapuit op veel plaatsen gezien wordt; ben jij hem al tegengekomen?

Eitje van de eikenpage

Steeds meer vlinders beginnen nu met vliegen. Citroenvlinder, dagpauwoog en kleine vos heb je zelf misschien ook al voorbij zien fladderen. In de soortenlijst van Nature Today-app staan ook steeds meer vlinders. Wie in de lijst kijkt, zal zien dat de eikenpage hier ook in staat. Je zou misschien verwachten dat deze soort nu dus ook vliegt. Dat klopt echter niet. Waarnemingen van de eikenpage die op dit moment aan de NDFF worden doorgegeven, zijn van eieren van deze vlinder. Op dit moment zijn er dus veel mensen die eitjes van de eikenpage hebben gevonden. Deze zijn afgezet in de buurt van knoppen van de zomereik. Op het moment dat de knoppen uitkomen, kruipt ook de rups uit zijn eitje.

Foto’s: Rik Kruit, Saxifraga; Kars Veling, Saxifraga