citroenvlinders in de sneeuw - primair

Zorgt de plotselinge kou voor een slachting onder vlinders?

De Vlinderstichting
4-APR-2022 - De afgelopen weken was het een vlinderlente. Ondanks dat het pas maart was werden er heel veel vlinders gezien. Dat ging eerst om soorten die hier als vlinder de winter doorbrengen, maar de laatste weken ging het ook erg veel om vlinders die uit de pop kwamen. En dan komt er plotseling kou en sneeuw alsof het nog winter is. Kunnen de vlinders daar wel tegen?

De dagpauwoog overwintert als vlinder, maar kruipt nu weer ergens wegOf ze deze koude periode goed overleven moet nog blijken, maar we verwachten geen grote problemen.

Vlinders moeten ongeveer dertig graden lichaamstemperatuur hebben om optimaal te kunnen vliegen, dat is met deze temperaturen absoluut niet haalbaar. De afgelopen weken was het erg zonnig. De vlinders gebruiken de zonne-energie om die ideale temperatuur te halen. Ze hebben allerlei manieren om optimaal van de zonnestralen te profiteren: dertig seconden in de volle zon en ze zullen vliegen, ook al is de luchttemperatuur maar 13 graden. Nu het een stuk kouder is en er ook veel minder zoninstraling is, zullen de vlinders, weggekropen op beschutte plekken, in rust zijn. Ze bewegen niet en verbruiken maar weinig energie. En als ze stil zitten, kunnen ze ook veel langer leven dan als ze volop actief zijn en vliegen.

Oranjetipje vloog al volop, maar zal nu in rust zijnAls een vlinder uit de pop is gekomen, groeit er namelijk niets, geen cel, meer aan. Vanaf het moment dat ze beginnen te bewegen, slijten ze. Als ze een aantal dagen hebben rondgevlogen en hebben gewerkt aan de voortplanting, zullen ze letterlijk op zijn en versleten, en zullen ze sterven. Maar als ze doodstil zitten en niet bewegen, slijten ze ook niet en dus zullen ze veel langer leven. Uiteraard zijn ze, als ze in rust zijn, wel een gemakkelijke prooi voor allerlei vijanden, maar daarom zitten ze ook het liefst ergens onopvallend weggekropen.

En de kou dan? Kunnen ze daar wel tegen? Als het blijft bij een graad of 3, 4 vorst, dan zullen ze daar geen last van hebben en echte zware vorst wordt er niet verwacht. Uiteraard zal er wel een grens zitten aan de tijd dat ze in rust zitten en wachten op het moment dat ze weer actief kunnen worden - dat mannetjes weer op zoek kunnen naar vrouwtjes en dat vrouwtjes weer op zoek kunnen gaan naar planten om hun eitjes op af te zetten - maar een dag of wat zullen ze vast overleven.

Foto’s: Karin van Boggelen (leadfoto: citroenvlinders in de sneeuw); Kars Veling