Boloria selene. Zilveren maan

Natuurjournaal 26 mei 2022

Nature Today
26-MEI-2022 - Vliegtijd zilveren maan alweer bijna voorbij en rode klaver bloeit.

De zilveren maan is een mooie, maar zeldzame vlinder. Er zijn een paar populaties bekend in Nederland, waar de soort lokaal in grote aantallen kan voorkomen. Opvallend is dat de aanwezigheid per locatie nogal verschilt. Dankzij onze voorspelmodule kunnen we voor iedere dag berekenen hoeveel procent van de vlinders vliegt. De zilveren maan heeft haar eerste piek achter de rug, maar er zijn lokaal verschillen. Rondom Nijmegen vliegt bijvoorbeeld op dit moment nog maar negen procent van de aanwezige vlinders. De Weerribben-Wieden is een andere plaats waar veel zilveren manen te zien zijn. De vlinders lopen hier een kleine week achter op Nijmegen; vijftien procent vliegt hier nog. Zo zie je dat de aanwezigheid van soorten lokaal behoorlijk kan veranderen. Deze veranderingen komen terug in de locatiegebonden soortenlijsten van de Nature Today-app. Met de app kun je altijd per locatie zien welke soorten goed te zien zijn, en welke minder. De vliegtijd van de zilveren maan loopt inmiddels op zijn eind, maar niet getreurd: in juli of augustus vliegt de tweede generatie. De eerste generatie vloog een maand eerder dan vorig jaar, dus het is afwachten wanneer de zeldzame zilveren manen weer te zien zijn!

Rode klaver

Heb je al gezien dat rode klaver bloeit? Het is één van de meest voorkomende planten van Nederland, dus die kans is aardig groot! Als je op zoek wilt gaan, moet je niet zoeken naar rode bloemen, want de bloemen zijn niet rood, maar paars. Desondanks is de soort vast goed te vinden, want hij is zo algemeen dat hij eigenlijk niet te missen is. Rode klaver heeft een nuttige eigenschap: hij slaat stikstof op in zijn wortels. Dat kun je zelf ook zien, als je een plantje uit de grond trekt. De stikstof wordt opgeslagen in duidelijk zichtbare knolletjes in de wortels. Rode klaver is dus te gebruiken als stikstofbemester, dit wordt wel gedaan in de landbouw. Het is niet alleen een leuk plantje, het is ook nog nuttig!

Foto's: Hans Dekker, Saxifraga; Rutger Barendse, Saxifraga