Sylvia borin. Tuinfluiter

Natuurjournaal 30 mei 2021

Nature Today
30-MEI-2021 - Tuinfluiter heeft jongen, zilveren maan vliegt.

De tuinfluiter is een algemeen voorkomende vogel in Nederland, die je toch maar weinig ziet. Deze verlegen struikbewoner leeft het liefst een verborgen bestaan. Wel zing hij vanuit bosjes en struikgewas een herkenbaar lied. Met name in mei en juni zijn er veel tuinfluiters in Nederland en kun je ze goed horen. Eind mei is de tijd dat de tuinfluiter zijn eerste en enige nest van het jaar heeft. Goed verborgen in begroeiing komen nu de eerste jongen uit. Met wat geluk kun je ouders heen en weer zien vliegen naar het nest. De grootste kans om een tuinfluiter waar te nemen blijft echter met je oren, dus luister goed of je een soort snelle merelzang kunt horen.

Luister hier naar het geluid van de tuinfluiter (Bron: Peter Boesman)

Zilveren maan

Van een algemene vogelsoort gaan we naar een zeldzame vlindersoort. De zilveren maan is een opvallend gekleurde vlinder die nu vliegt. Met name de onderkant van de vleugels, die te zien is als hij met gevouwen vleugels zit, heeft een bijzonder patroon. Om de zilveren maan te zien moet je wel precies op de goede plek zijn. Hij komt met name voor in de kop van Overijssel, Zuidoost-Friesland en op Terschelling. In de rest van het land is het een zeer zeldzame vlinder. Aan het begin van de vorige eeuw was de soort nog algemeen. Door ontginning, ontwatering, vermesting en intensiever landgebruik is de soort echter hard achteruitgegaan.

Foto's: Bart Vastenhouw, Saxifraga; Henk Bosma, De Vlinderstichting