Tuinfluiter

Natuurjournaal 10 mei 2022

Nature Today
10-MEI-2022 - Tuinfluiter terug in de tuin en boterbloempje vliegt.

De tuinfluiter is terug uit Afrika en bezoekt, zoals de naam al zegt, regelmatig tuinen. Ook in parken en bossen is hij volop aanwezig. Maar hoe herken je deze soort? In de vogelaarswereld wordt wel gezegd dat een tuinfluiter te herkennen is aan het feit dat hij geen opvallende kenmerken heeft. Hij heeft een grijsbruine kleur en geen details die direct in het oog springen. Op zich maakt dat niet zoveel uit, want de tuinfluiter is toch een wat verlegen vogel. Hij houdt zich vooral op in struikgewas, dus je zult hem niet snel zien. Maar, vanuit dat struikgewas fluit hij een heel herkenbaar lied! Houd je oren open en luister of je zijn herkenbare zang kunt horen.

Luister hier naar het geluid van de tuinfluiter (Bron: Peter Boesman)

Boterbloempje

Een fout in de titel? Nee, dit boterbloempje vliegt echt. Naast de bekende goudgele bloemen die nu overal te zien zijn, is het boterbloempje ook een nachtvlinder. Net als de planten is ook deze vlinder mooi geel, maar wel met bruine stippen. Hoewel het boterbloempje een nachtvlinder is, vliegt deze overdag. Om hem te zien moet je wel op de goede locatie zijn, want het is een zeldzame soort. Alleen in het zuidoosten van Nederland, vooral in Limburg, wordt het boterbloempje veel gezien. Wist je dat er nog veel meer mooie nachtvlinders in ons land zijn, die ook overdag vliegen? In mei besteedt De Vlinderstichting extra aandacht aan de Nederlandse nachtvlinders. Een mooie kans om iets bij te leren!

Foto’s: Bart Vastenhouw, Saxifraga; Ab H. Baas, Saxifraga