Azuurwaterjuffer tandem paring

Natuurjournaal 14 juni 2024

Nature Today
14-JUN-2024 - Tel libellen in je tuin! Jonge tuinfluitertjes worden gevoerd.

Heb je een vijver in je tuin of in de buurt? Dan kan je dit weekend meedoen aan de Libellentelling. Wie weet zie je wel een azuurwaterjuffer. Deze tere juffer eindigde namelijk vorig jaar op nummer één. De azuurwaterjuffer lijkt behoorlijk op andere blauwe waterjuffers, maar als je weet waar je op moet lettenkan je ze wel uit elkaar houden. Azuurwaterjuffers komen in heel Nederland voor. Net als andere libellen zijn ze afhankelijk van water, omdat hun larven daar leven. Ze kunnen zich zelfs in het kleinste minivijvertje voortplanten, een cementkuip is voor hen al genoeg. Eenmaal in de lucht zijn het goede vliegers, die jagen op allerlei insecten die kleiner zijn dan zijzelf. Azuurwaterjuffers kan je al vanaf eind april tegenkomen en ze zijn de hele zomer te zien. Wil je weten hoe je je tuin geschikt maakt voor libellen en waterjuffers? Lees dan de tips van De Vlinderstichting.

Tuinfluiters laten zich meestal niet zien, maar wel horen