Lantaarntje paringswiel

Natuurjournaal 16 juni 2024

Nature Today
16-JUN-2024 - Libellen tellen! En ken jij de boomkikker al?

Heb je een vijver in je tuin of in de buurt? Dan kan je dit weekend meedoen aan de Libellentelling. Grote kans dat je het lantaarntje tegenkomt, een van de meest voorkomende juffers van ons land. Hij is niet kritisch en de larven overleven zelfs in water van bedenkelijke kwaliteit. De mannetjes zijn gemakkelijk te herkennen aan het felblauwe lantaarntje op hun achterlijf. Vrouwtjes zijn een stuk lastiger op naam te brengen, want ze komen voor in allerlei kleurvariaties. Gelukkig vergist het mannetje zich niet snel en zie je de juffertjes regelmatig in ‘tandem’ vliegen. Het mannetje houdt het vrouwtje dan met zijn achterlijf vast, net achter haar kop. Zo bereiden ze zich samen voor op de paring. Het lantaarntje legt haar eitjes, net als andere juffers, in het water. De larven leven daar tot volgend voorjaar. Wil je weten hoe je je tuin geschikt maakt voor libellen en waterjuffers? Lees dan de tips van De Vlinderstichting.

De larven van de boomkikker zijn schuw en snel

Ook larven van de boomkikker kan je nu in het water tegenkomen. In je vijver zal je ze niet zien, want de boomkikker is de afgelopen decennia sterk achteruitgegaan. In de jaren negentig waren er zelfs nog maar drie populaties in Nederland over. Gelukkig gaat het de laatste jaren beter dankzij allerlei beschermingsmaatregelen. De ontwikkeling van de kikkervisjes hangt heel erg af van de temperatuur. Onder de 15 graden Celsius ontwikkelen ze niet, bij een temperatuur van 20 graden ontwikkelen ze in zeven weken tijd. De boomkikker is de enige kikker van Nederland die graag klimt. En dat kan hij heel goed dankzij de zuignapjes aan het einde van zijn vingers en tenen. Boomkikkers leven veel op het land en zitten graag urenlang op beschutte, zonnige plekken te zonnen of zichzelf te poetsen.

Tekst: Ineke Radstaat, Nature Today