Weidebeekjuffer

Natuurjournaal 1 juni 2022

Nature Today
1-JUN-2022 - Weidebeekjuffer vliegt massaal en tapuiten op trektocht.

Langs wateren met schoon stromend water kan je nu heel veel weidebeekjuffers zien vliegen. Het zijn vooral de mannetjes die opvallen, met hun metaalachtige blauwe en donkergroene kleuren en met een grote blauwzwarte vlek in de vleugels. Ze jagen achter de dames aan. Zij hebben ook al een metaalglanzend lichaam, maar dan vooral groen en zonder vlekken in de vleugels. Deze weidebeekjuffers hebben het vele jaren erg moeilijk gehad, maar zijn weer toegenomen door verbetering van de waterkwaliteit.

Tapuit

Terwijl veel Nederlandse tapuiten al aan het broeden zijn, trekken soortgenoten uit andere landen nog naar hun broedgebieden. De tapuit is de verst trekkende zangvogel; zelfs vanuit Alaska trekken tapuiten nog naar Afrika. In april en mei trekken Scandinavische broedvogels door Nederland. De soort wordt dan relatief vaak gezien en doorgegeven aan de NDFF. Daardoor stond de tapuit de afgelopen tijd vrij hoog in de landelijke soortenlijst van de Nature Today-app. Op dit moment zijn de meeste vogels al in hogere gebieden, en wordt de soort weer minder vaak in Nederland gezien. Dit zie je terug in de landelijke soortenlijst: de soort is gedaald van positie 49 naar positie 79. Zo reflecteert onze soortenlijst ook de trekbewegingen van vogels. In augustus trekken tapuiten weer door Nederland naar het warme zuiden. Dan zullen ze steeds beter te zien zijn, en zal de soort weer stijgen in de soortenlijst.

Tekst: Mike Hirschler, IVN & Marjolein Mooij, NatureToday.nl