Steenuil

Natuurjournaal 8 juni 2022

Nature Today
8-JUN-2022 - Jonge steenuilen verlaten hun nest en vlinderdip in juni.

Begin juni is de tijd dat jonge steenuilen het ouderlijk nest verlaten. Ze kunnen nog niet goed vliegen, maar verlaten wel de boomholte of nestkast waar ze in zijn geboren. De komende tijd zullen ze nog door vader en moeder steenuil verzorgd worden. Ook als ze al wel goed kunnen vliegen, blijven ouders nog vijf weken voor hun jongen zorgen. Steenuilen zijn duidelijk betrokken ouders! Of er daadwerkelijk veel jongen uitvliegen dit jaar, is maar de vraag. Het is namelijk een slecht muizenjaar. Uit onderzoek blijkt dat de steenuilen nu veel ander voedsel eten, zoals spitsmuizen en kleine vogels. Ook zijn nesten vaak klein en gaan veel jongen dood voor ze volwassen worden.

Rups van de kleine vos, die nu veel te zien is

Het voorjaar was warm en veel vlinders vlogen volop. Wie nu buiten loopt, of in de tuin zit, zal je echter niet zoveel vliegende vlinders zien. Is dat reden tot zorg? Nee, het is normaal dat er in juni een soort ‘vlinderdip’ is. De vlinders die in het voorjaar te zien waren, hebben inmiddels eitjes gelegd en zijn zelf grotendeels gestorven. Hun nakomelingen zijn nu te vinden als rups of pop. Deze verandering is ook te zien in de landelijke soortenlijst van de Nature Today-app. Er staan nog wel veel vlinders in de lijst, maar deze vliegen nu vaak niet. Als je op de soort klikt, kun je opzoeken of deze nu als rups, pop of toch als vlinder te zien is. Wil je een melding krijgen wanneer je je favoriete soort weer vliegend kunnen vinden? Klik dan op ‘volg deze soort’ en krijg een melding op je telefoon als deze vlinder weer vliegt. Wil je nu al op zoek naar vliegende insecten? Kijk dan uit naar libellen, want in juni vliegen libellen en juffers volop!

Foto’s: Mark Zekhuis, Saxifraga; Henk Bosma, Saxifraga