Watersnuffel Saxifraga

Natuurjournaal 27 juli 2022

Nature Today
27-JUL-2022 - Watersnuffel te zien en zwangere adders zonnebaden.

De watersnuffel heeft niet alleen een schattige naam, het is ook een leuke waterjuffer om te zien. Je kan de kleine blauwe libel overal in het land zien, en hij vliegt de hele zomer. Dat is ook goed terug te zien in de libellenlijst van Nature Today, ze staan daar consistent in de top tien. Watersnuffels komen bij allerlei soorten water voor, maar toch het liefst bij voedselarme vennen en veengebieden. De mannetjes vliegen vaak in een rechte lijn vlak over het water, alsof ze eraan snuffelen. De mannetjes zijn opvallend lichtblauw gekleurd; de vrouwtjes kunnen groenig tot bruin zijn. Alleen van dichtbij kun je watersnuffels onderscheiden van de andere blauwe waterjuffers.

Adder

Addervrouwen zijn nu hoogzwanger. Ze doen het rustig aan, eten niet of nauwelijks en zijn vooral aan het zonnebaden. Adders zijn levendbarend: ze leggen geen eieren, maar broeden de eieren uit in hun lichaam. De meeste jongen worden geboren in augustus en september. Hoe meer zon, hoe sneller de jongen zich ontwikkelen. De addermoeders zijn nu dus vast tevreden over het weer. Zo’n zwangerschap – zonder te eten – is wel een uitputtingsslag: volgend jaar slaan deze adders de voortplanting over om weer aan te sterken.

Foto’s: Marijke Verhagen, Saxifraga; Hans Dekker, Saxifraga