Levendbarende hagedis

Natuurjournaal 18 januari 2023

Nature Today
18-JAN-2023 - Winterslaapwoensdag: levendbarende hagedis is langslaper en kleine watersalamander in vogelnest.

Welke dieren gaan in winterslaap om de kou te overleven? Tot het voorjaar is het elke woensdag Winterslaapwoensdag in het natuurjournaal en nemen we twee soorten onder de loep.

Reptielen, dus slangen en hagedissen, zijn nu allemaal in winterslaap. Zo ook de levendbarende hagedis, de meest algemene hagedis van Nederland. Ze zitten verstopt in dichte begroeiing, onder boomstronken of in een holletje onder de grond. Die winterslaap duurt best lang, de volwassen levendbarende hagedissen zijn er al aan begonnen in september. De jonkies wachten altijd wat langer, en zijn in oktober of zelfs pas in november in winterslaap gegaan. De volwassen mannetjes komen straks weer als eerste tevoorschijn, al in februari zijn er een paar te zien. Vanaf maart worden alle mannen wakker, zodat ze direct aan de paartijd kunnen beginnen wanneer de vrouwtjes in april tevoorschijn komen.

Kleine watersalamander die net uit de winterslaap komt

Ook salamanders laten zich ’s winters niet zien, en zijn in winterslaap. Salamanders zijn als amfibieën wel aan water gebonden voor de voortplanting, maar brengen ook een groot deel van het jaar aan land door. De kleine watersalamander heeft in de herfst een beschut winterplekje opgezocht. Die plek moet vochtig en koel zijn, maar het moet er niet vriezen. Bijvoorbeeld in een muizenhol of tussen boomwortels, in een hoop bladeren of stenen, of bij je in de kelder. In de stad zijn ze ook gevonden in nesten van meerkoeten.

Foto’s: Mark Zekhuis, Saxifraga; Gail Hampshire, Wikimedia Commons