Bosuilskuiken Vogelfotogalerij Vogelbescherming

Nesten broedende vogels weer live te volgen tijdens Beleef de Lente

Vogelbescherming Nederland
29-FEB-2024 - De camera’s van Beleef de Lente van Vogelbescherming Nederland staan sinds zondag 25 februari weer aan. Vanaf die dag kan iedereen meekijken bij de bosuil die sinds kort op haar eieren zit. Ook diverse andere vogels zijn live te volgen via Beleefdelente.nl. De camera’s blijven aan tot eind juli.

Beleef de Lente van Vogelbescherming is al jaren een groot succes. Afgelopen seizoen volgden 1,2 miljoen mensen de broedende vogels, een groot deel deed dat zelfs dagelijks. Sinds 25 februari kan iedereen weer meegenieten van een nieuw broedseizoen. Traditiegetrouw zit de bosuil van Beleef de Lente al te broeden. De bosuil is een zogenaamde vroege broeder. Door vroeg te beginnen verlaten de jonge bosuilen het nest op het moment dat kleine vogels aan de jongen beginnen. Zo is voedsel voor de jonge uilen binnen handbereik.

Andere nesten

Naast de bosuil, zijn ook de kerk- en steenuil druk bezig in het nest en worden hier binnenkort eieren verwacht. De kleine steenuil broedt vaak op boerenerven als deze voldoende natuurlijke variatie bieden. Ook de enorme zeearenden bouwen weer aan hun prachtige grote nest; het is bijna klaar voor het legsel. Volgende maand komen de camera’s bij de andere soorten online, zoals bij een populaire tuinvogel als de koolmees.

"De laatste jaren is er steeds minder ruimte gekomen voor vogels om te broeden. Vogelbescherming maakt zich hard om de leefomgeving voor vogels te optimaliseren door bijvoorbeeld mensen bewust te maken van het belang van een groene tuin en het ophangen van nestkastjes." – Timo Roeke van Vogelbescherming

Dagelijkse clipjes om niets te missen

Behalve de live-beelden zijn op Beleefdelente.nl dagelijks korte filmpjes met hoogtepunten te zien. Per vogel is er een heel team actief om deze clipjes te maken en bloggen deskundigen om uit te leggen wat er gebeurt. Ook is er een forum waar kijkers met elkaar kunnen praten over de vogels en hun vragen kunnen stellen aan de deskundigen.

Bosuil in nestkast

Bosuil op haar nest

Lesmateriaal voor scholen

Speciaal voor de basisscholen zijn er lesmaterialen ontwikkeld bij de livebeelden. Zo zijn er lessen over versieren, leren vliegen en het leggen van eieren, en is er een bouwplaat van een kerkuil te downloaden. Verder leren kinderen wat de beste plek is voor een nestkast. Kijk op het kanaal van Vogelbescherming bij LessonUp voor het totale aanbod of neem een kijkje op Beleef de Lente in de klas.

Over Beleef de Lente

Beleef de Lente is sinds 2007 de gratis website van Vogelbescherming Nederland waar iedereen ongeveer tussen 1 maart en eind juli via webcams live kan kijken naar vogels in hun nest. Miljoenen bezoekers over de hele wereld hebben zo de afgelopen jaren de spectaculaire en verborgen gebeurtenissen van de broedvogels gevolgd. Beleef de Lente is te vinden via Vogelbescherming.nl/beleefdelente.

Foto's: Ben van Draanen, Vogelfotogalerij Vogelbescherming Nederland; Beleef de Lente