tuinvlinders - primair

Doe mee aan de twaalfde Landelijke Tuinvlindertelling

De Vlinderstichting
1-JUL-2020 - Op zaterdag 4 juli 2020 begint de Landelijke Tuinvlindertelling. Deze telling wordt voor de 12e keer door De Vlinderstichting georganiseerd en duurt 4 weken. Iedereen met een tuin of een balkon kan meedoen. Tel zo vaak je wilt een kwartier lang de vlinders die je in je tuin of op je balkon ziet en geef ze door. Vorig jaar werd het klein koolwitje het meest gemeld. Welke vlinder wordt dat dit jaar?

Vorig jaar is tijdens de tuinvlindertelling het klein koolwitje het meest gemeldDe hele maand juli kunt u meedoen aan de tuinvlindertelling. De bedoeling is dat u een kwartier lang in uw tuin of op uw balkon telt welke en hoeveel vlinders u ziet. Het gaat daarbij om het maximumaantal dat u gelijktijdig hebt gezien. Als er bij het begin van de telling een dagpauwoog op de vlinderstruik zit die wegvliegt en op het einde van de telling zit er weer eentje, dan wordt er maar één vlinder ingevuld. Ziet u er op een gegeven moment drie bij elkaar, dan telt dat natuurlijk wel mee. U kunt zo vaak tellen als u wilt, als u maar steeds bij elke nieuwe telling weer met een schone lei begint en dus bij alle soorten op nul. U kunt zelfs meerdere keren op een dag tellen. We hopen dat er veel tuinen worden geteld en ook zo verspreid over het land dat we uitspraken kunnen doen over de vlinderverdeling in Nederland. Tijdens de vorige tuinvlindertelling bleek de kleine vos in het noorden veel meer voor te komen dan in het zuiden. Zien we dat dit jaar weer?

Wat van de vlinders die je de komende weken in je tuin of op je balkom kunt tegenkomen

De kleine vos was het zorgenkindje de afgelopen jaren. Herstelt deze zich in de tuinvlindertelling?Iedereen kan zijn of haar waarnemingen van vlinders in de tuin of op het balkon direct doorgeven via de app Vlindermee of de website Vlindermee. Als u hulp nodig hebt bij het herkennen van vlinders, kunt u een handige herkenningskaart gratis downloaden. Ook als u de app gebruikt, kunt u daar zien hoe je de verschillende vlinders uit elkaar kunt houden. De zomers van 2018 en 2019 waren extreem warm en droog. Dat zagen we aan de aantallen vlinders! Het waren er veel minder dan normaal. Veel voedselplanten waren verdroogd. Er werden voornamelijk koolwitjes gezien, die goed tegen hitte kunnen. De Vlinderstichting is benieuwd naar de cijfers van 2020. Door de vlinders te tellen, kan je namelijk meten hoe het met de natuur in je omgeving gaat. De Vlinderstichting verzamelt al jarenlang gegevens over vlinders, zodat die beter beschermd kunnen worden. Iedereen die van vlinders houdt, kan tijdens de tuinvlindertelling bijdragen aan die kennis.

Maak je tuin vlinderklaar!
Tuinen zijn belangrijk leefgebied voor vlinders. Kijk hier om te zien wat moet je doen om vlinders naar je tuin te lokken en vlindermee in de tuinvlindertelling van 4 juli – 26 juli.

Tekst: Ineke Radstaat & Kars Veling, De Vlinderstichting