smaragdlibel klein

Hangjongeren na twee jaar boven water

De Vlinderstichting
28-APR-2008 - Na twee jaar onder water te hebben geleefd van allerlei kleine waterdiertjes komen de larven van de smaragdlibel nu uit het water om ‘uit te sluipen’ tot libel. De jonge dieren hangen nog bij elkaar in bosrandjes.

Bericht uitgegeven door De Vlinderstichting op maandag 28 april

Na twee jaar onder water te hebben geleefd van allerlei kleine waterdiertjes, komen de larven van de smaragdlibel nu uit het water om ‘uit te sluipen’ tot libel. De jonge dieren hangen nog bij elkaar in bosrandjes.

De larve heeft twee tot zelfs drie jaar onderwater geleefd van allerlei dierlijk voedsel. Daar is hij gegroeid en regelmatig verveld. Tenslotte is de volgroeide larve via water- en oeverplanten het water uitgekropen en heeft zich stevig aan de plant vastgepakt. Het larvehuidje barst open en de libel kruipt tevoorschijn. Dit noemen we het uitsluipen van een libel. Nadat ze zijn opgepompt en gedroogd gaan de libellen weg van het water om op beschutte plekken met veel insecten (voedsel van de libel) geslachtsrijp te worden. Pas na een week of twee keren ze terug naar het water om zich voort te planten.

Op dit moment zijn die ‘hangjongeren’ te zien. Jonge smaragdlibellen zijn nog vrij bruin van kleur en ook de ogen zijn nog donker. Ze hangen graag op beschutte zonnige plekken in de bosrand, soms met wel tien bij elkaar. De geslachtsrijpe uitgekleurde dieren zijn prachtig metallic groenglanzend met felgroene ogen. De smaragdlibel is een voorjaarslibel, die vanaf eind april te zien is. De soort vliegt vooral op de zandgronden, bij plassen en vennen.

Tekst en foto: Kars Veling, De Vlinderstichting