Jonge zeearend geringd in Oostvaardersplassen. Mei 2009. Foto: Staatsbosbeheer.

Jonge zeearend geringd in Oostvaardersplassen

15-MEI-2009 - Staatsbosbeheer heeft het zeearendjong in de Oostvaardersplassen geringd. Dit is het vierde jaar dat het zeearendpaar in het natuurgebied jongen voortbrengt. Het jong weegt inmiddels 3,2 kilo en is een mannetje. De vogel verkeert in goede gezondheid. Het ringen, en het bijbehorende onderzoek, duurde in totaal een half uur. Vogels worden geringd om meer informatie te krijgen over verspreiding, vestiging en leeftijd. De boswachter vond in het nest ook een niet uitgebroed ei. Dit ei wordt nader onderzocht.

Bericht uitgegeven op vrijdag 15 mei 2009

Het was geen eenvoudige opdracht om de zeearend te ringen. Het nest ligt middenin het moerasgedeelte van de Oostvaardersplassen. Het heeft een diameter van 1,80 meter aan de bovenkant en een diepte van 2,10 meter. Via een anderhalf uur durende vaartocht per kano bereikten de boswachters het nest. Vervolgens klom één van hen met behulp van een ladder in de boom en haalde het jong naar beneden. Uit het nest werd ook restafval van de aangevoerde prooien meegenomen, om meer inzicht te krijgen in het eetpatroon van de zeearend. Het jong werd ondertussen gewogen, gemeten en geringd en daarna weer teruggezet in het nest. Uit ervaring van buitenlandse deskundigen weten we dat een zeearendjong geen hinder ondervindt van het ringen.

Het jong is van een goed herkenbare kleurring voorzien. Om de linkerpoot zit een zilverkleurige ring, met code AH43 Om de rechterpoot zit een aluminium ring van het Vogeltrekstation Arnhem die oranje is geverfd, een zogenaamde landsring. Vogelaars met goede verrekijkers en telescopen zullen er geen moeite mee hebben deze ring af te lezen. Door het doorgeven van waarnemingen wordt meer inzicht verkregen in de verspreiding van deze bijzondere broedvogel.

Het ei dat niet is uitgebroed, wordt onderzocht door Alterra. Daar bekijkt men of het ei onbevrucht is of dat het embryo in een later stadium is afgestorven. Daarna wordt dit ei tentoongesteld in bezoekerscentrum Oostvaardersplassen van Staatsbosbeheer.

Bron: Staatsbosbeheer