Koolmees, www.ivnvechtplassen.org

Koolmeesjes in de achtertuin

Vogelbescherming Nederland
10-JUN-2009 - Wie een beetje het wel en wee in zijn achtertuin in de gaten houdt, komt deze dagen veel koolmeesjes tegen. Veel jongen zijn net uitgevlogen. Nog een beetje vaal van kleur trekken ze met hun broers en zussen van tuin naar tuin op zoek naar iets lekkers.

Bericht uitgegeven door Vogelbescherming op woensdag 10 juni 2009

Al die kleintjes in de achtertuin: het roept bij veel mensen vragen op. Bij Vogelbescherming worden we dan ook regelmatig gebeld. Een van de meest gestelde vragen is of de nestkast schoon gemaakt moet worden nu de jongen zijn uitgevlogen.

Wij bij Vogelbescherming raden dat af. Koolmezen kunnen meerdere nestjes per seizoen hebben, dus mogelijk komen de mezen nog terug om opnieuw te broeden. Ze storen zich niet aan de rommel, dat is geen probleem voor ze. Het beste kan je de nestkast schoonmaken in het najaar. Dan kunnen de vogels de kast in de winter gebruiken als schuilplaats en is ‘ie voor het komende broedseizoen weer op orde.

Ook krijgen we bij Vogelbescherming regelmatig vragen binnen of het zin heeft om de jongen bij te voeren. Dat kan, zolang je het juiste voedsel aanbiedt kan er tegenwoordig het hele jaar door gevoerd worden. Kijk dus goed welk voedsel u aanschaft, op de verpakking staat meestal voor welke periode van het jaar dit voedsel bedoeld is. Pas wel op met pinda’s, die zijn voor de jonge vogels levensgevaarlijk.

In deze tijd van het jaar eten de meeste vogels eiwitrijk voedsel. Hun lichaam werkt hard om het warmere verenkleed voor de winter op te bouwen of om krachten op te doen voor de trektocht naar het zuiden. Vogels gaan zelf op zoek naar wormen en insecten, deze hoeft u dus niet aan te bieden. Wel kunt u met behulp van de juiste, inheemse planten in de achtertuin insecten lokken. Of besproei het gras regelmatig zodat de regenwormen omhoog komen. De vogels zullen daar blij mee zijn!

Tekst: Marieke Dijksman