gentiaanblauwtje klein

Succes gentiaanblauwtje

De Vlinderstichting
29-JUL-2009 - Het gentiaanblauwtje is een zeldzame vlinder in Nederland die de afgelopen jaren sterk is achteruit gegaan. Op allerlei vochtige heidevelden worden maatregelen genomen om de soort te helpen en we zien nu plaatselijk dat het succes heeft.

Bericht uitgegeven door De Vlinderstichting op woensdag 29 juli 2009

Het gentiaanblauwtje is een zeldzame vlinder in Nederland die de afgelopen jaren sterk is achteruit gegaan. Op allerlei vochtige heidevelden worden maatregelen getroffen om de soort te helpen en we zien nu plaatselijk dat het succes heeft.

Zo hebben IVN Mierlo en omstreken en de beheerder kleinschalig gemaaid en afgevoerd op een heideveld waar veel pijpenstrootje stond. De klokjesgentianen steken nu weer boven de andere planten uit. Groot was de blijdschap toen vorige week de eerste eitjes van het gentiaanblauwtje werden gevonden (zie foto). De vlinder lijkt zo snel te profiteren van de activiteiten van de werkgroep. Ook op andere plekken waar maatregelen zijn getroffen blijkt het gentiaanblauwtje zich te vestigen. Het is een zeldzame en erg honkvaste vlinder, dus de afstand tot bestaande leefgebieden mag niet te groot worden. Het gentiaanblauwtje vliegt nog zeker een week of drie, dus nieuwe vondsten zijn niet uitgesloten.

Foto’s: Annie Kooijmans & Kars Veling