groenling

Vogels voeren mag weer!

Vogelbescherming Nederland
23-SEP-2009 - Vogelbescherming Nederland roept op om vogels weer te gaan voeren. Het advies om tijdelijk niet te voeren en vogels geen drinkwater aan te bieden, is ingetrokken omdat de besmettelijke vogelziekte Trichomonasis (het geel) op zijn retour is. Werden er in augustus zo’n 400 dode vogels gemeld die vermoedelijk aan de ziekte waren gestorven; in september waren dit er nog slechts 12. De verwachting is dat de komende weken het aantal besmettingen geheel zal stoppen. De ziekteverwekker gedijt namelijk het beste bij hoge temperaturen.

Bericht uitgegeven door Vogelbescherming Nederland op woensdag 23 september 2009

Groenling

Steden en dorpen zijn belangrijke leefgebieden voor veel vogelsoorten. Met een goede inrichting van het openbaar groen en tuinen kunnen deze gebieden aan belang winnen voor talloze soorten. Vogelbescherming Nederland stimuleert daarom het vogelvriendelijk inrichten van tuinen en het voeren van vogels. Het is bij het voeren van vogels belangrijk om badjes, water- en voerstations goed schoon te houden en om drinkwater en strooivoer regelmatig te verversen.

Vogels gebruiken het hele jaar veel energie en ze zullen zich niet volproppen als hun honger gestild is. Ook zullen ze niet verleren zelf voedsel te vinden. Het hele jaar door kunnen ze wel een extraatje gebruiken: In de winter om zich op temperatuur te houden; in het voorjaar om te nestelen en om eieren te leggen. Daarna gebruiken ze hun energie om hun territorium te verdedigen en hun jongen groot te brengen. In het najaar moeten ze weer reserves opbouwen voor de winter. Nu het weer kouder wordt, komen de vogels dichterbij huis. Ze gaan nu actief op zoek naar een plek waar ook in koude jaargetijden wat lekkers te vinden is. Als u ze nu gaat voeren, hebt u al snel stamgasten voor de winter.

Meer tips voor een vogelvriendelijke tuin en het op een goede manier voeren van vogels zijn te vinden op www.vogelbescherming.nl.

Tekst: Nadja Jansma, Vogelbescherming Nederland