Een van de eerste nesten in Friesland uit Weststellingwerf gevonden begin oktober 2009

Eikenprocessierups voor het eerst in Friesland

De Natuurkalender
11-OKT-2009 - De eikenprocessievlinder is dit jaar doorgedrongen tot in de kop van Drenthe. Voor het eerst zijn ook vlinders en zelfs nesten aangetroffen in Friesland, grenzend aan Drenthe. Het is waarschijnlijk dat de eikenprocessierups ook grotere delen van Friesland en ook Groningen gekoloniseerd heeft.

Bericht uitgegeven door De Natuurkalender en Biocontrole op zondag 11 oktober 2009

Silvia Hellingman van Biocontrole en Henk Vlug van Insectconsultancy onderzochten waar in de provincie Drenthe en een aantal aangrenzende gemeenten in Friesland en Overijssel de eikenprocessievlinder voorkomt. Hiervoor plaatsten zij fermonoonvallen, vallen die geurstoffen bevatten die de eikenprocessievlinders aantrekken. Uit de analyses blijkt dat in alle Drentse gemeenten vlinders werden aangetroffen. Alleen in de Drentse gemeente Aa en Hunze werden geen vallen geplaatst. Omdat de vlinder in de rest van Drenthe gevonden is, is de kans dat de eikenprocessievlinder hier ook voorkomt groot.

Nest eikenprocessierups in de gemeente Weststellingwerf. Een van de eerste nesten die in Friesland is gevonden (Foto, Wessel Wapstra).

Het was verrassend dat ook in de gemeenten Ooststellingwerf, Weststellingwerf en Skarsterlân vlinders werden aangetroffen. Met deze vondst is de eikenprocessierups voor het eerst in Friesland vastgesteld. De afgelopen dagen zijn ook nesten in de gemeente Weststellingwerf gevonden. Dit betekent dat de vlinders die in de Friese feromoonvallen gevangen zijn, waarschijnlijk uit nesten in Friesland komen en niet uit omliggende provincies ingevlogen zijn.

Met de vondst van vlinders in heel Drenthe en in diverse gemeenten in Friesland verwachten we dat de vlinders zich ook in Groningen bevinden. Daar heeft echter nog geen monitoring plaats gevonden. De eikenprocessierups heeft hiermee sneller dan verwacht Nederland gekoloniseerd.

Tekst: Wichertje Bron en Arnold van Vliet, De Natuurkalender en Silvia Hellingman, Biocontrole