Gerande spanner overal te zien

De Vlinderstichting
31-MEI-2010 - In de buurt van wilgen of populieren is momenteel de gerande spanner aan te treffen. Het is een gewone soort die verspreid over het land voorkomt. Deze nachtvlinder kun je ook overdag zien, want hij laat zich snel opjagen.

Bericht uitgegeven door De Vlinderstichting op [publicatiedatum]

Gerande spanner (foto: Kars Veling)De meeste nachtvlinders zijn, zoals de naam al doet vermoeden, alleen ’s nachts actief, maar een aantal soorten is gewoon overdag te zien. Er is ook nog een groep die wel ’s nachts actief is, maar die overdag gemakkelijk wordt verstoord en dan, wegvliegend toch opvallend is. Tot deze laatste categorie hoort de gerande spanner (Lomaspilis marginata). Het is een heel gewone soort die verspreid over het hele land voorkomt in bossen, wilgenstruwelen, heiden, moerassen en populierenaanplanten. De vlinder vliegt van eind april tot eind augustus in meerdere generaties, soms zelfs tot eind september. De vlinder lijkt wel opvallend gekleurd, maar stilzittend op een blad lijkt hij erg op een vogelpoepje en zie je hem toch snel over het hoofd. De rups leeft vooral op de laag bij de grondse uitlopers van de stam van wilg of populier en op uitlopers na het knotten. De soort overwintert als pop in de grond.

Gerande spanner (foto: Kars Veling)