Spinselmot pakt 'à la Christo' in

ARK Rewilding Nederland
26-MEI-2011 - De spinselmot, of stippelmot, hebben hun imposante web opnieuw gesponnen in natuurgebied Koningssteen. Frappant is dat de bomen waar de mot is neergestreken dezelfde zijn als in 2010.

Bericht uitgegeven door ARK op [publicatiedatum]

De spinselmotten, of stippelmotten, hebben hun imposante web opnieuw gesponnen in natuurgebied Koningssteen (Limburg). Frappant is dat de bomen waar de mot is neergestreken dezelfde zijn als in 2010.

Ook de toegangspoort van Koningssteen is onderhanden genomen (foto: Hettie Meettens, ARK).In het natuurgebied Koningssteen aan de noordzijde van de Grensmaas hebben de larven van de spinselmot, of stippelmot, hun imposante web weer gesponnen. Frappant is dat de bomen waar de mot is neergestreken dezelfde zijn als in 2010. Het ziet er spookachtig uit. Niet alleen bomen en struiken zijn “ à la Christo” in gepakt, ook de toegangspoort van het natuurgebied is onder handen genomen. De larven van deze mot hebben de neiging gemeenschappelijke webben te spinnen. Hierin vindt ook de verpopping plaats. Overigens gaan de vlinders direct na het verpoppen individueel hun weg.

Koningssteen is het oudste natuurontwikkelingsgebied langs de Grensmaas op de grens tussen Nederland en België. Sinds 1989 grazen hier jaarrond Konikspaarden en Gallowayrunderen. Meer dan twintig jaar begrazing heeft geleid tot een landschap waarin struweelrijke graslanden en ooibos geleidelijk in elkaar overgaan. Het gebied herbergt onder andere nachtegalen. In het voorjaar zorgen deze vogels voor een uitbundige muzikale omlijsting, die gelijk al bij de toegangspoort begint.

Meer weten over deze en andere fascinerende insecten? Bezoek het publieksfestival van de INSECTENexperience op zaterdag 28 mei van 10:00 tot 17:00 uur op de Campus van Wageningen University.

Tekst: Hettie Meertens en Marjolein Sterk, ARK