Vleermuizensucces bij landgoederen rond Zundert

5-MRT-2010 - Op de landgoederen van Natuurmonumenten rondom Zundert (Noord-Brabant) zijn maar liefst zeven verschillende soorten vleermuizen waargenomen. Het gaat in totaal om vele honderden dieren. Dit blijkt uit recent onderzoek van ecologisch adviesbureau Regelink.

Bericht uitgegeven op vrijdag 5 maart 2010

Op de landgoederen van Natuurmonumenten rondom Zundert (Noord-Brabant) zijn maar liefst zeven verschillende soorten vleermuizen waargenomen. Het gaat in totaal om vele honderden dieren. Dit blijkt uit recent onderzoek van ecologisch adviesbureau Regelink.

Beheer werpt vruchten af
Natuurmonumenten houdt bij het beheer van de natuurgebieden rekening met deze intrigerende zoogdieren. Bomen in de bossen van Natuurmonumenten mogen oud worden en dood gaan. Het bos wordt zo aantrekkelijk voor spechten, die een boomholte maken om te broeden. Een dergelijke boomholte is een prima verblijfplaats voor een kolonie vleermuizen. Ook veel afwisseling in bos, weilanden, water en bomenlanen maken een gebied aantrekkelijk voor vleermuizen. Bomenlanen helpen vleermuizen om zich te oriënteren.

Met het terugbrengen van de natuurlijke waterstand in een gebied worden vennen en sloten weer meer watervasthoudend. De insecten die daarin leven zijn een belangrijke voedselbron voor vleermuizen. De aanwezigheid van voldoende schuilplaatsen, oriëntatiepunten en voedsel verklaart het succes van de vleermuizen.

Watervleermuizen (foto: Rene Janssen)

Vleermuis niet eng, maar nuttig
Vleermuizen slapen overdag en gaan in de schemer op zoek naar eten. Een gemiddelde vleermuis eet 300 insecten per nacht. Voor een heel seizoen zijn dit 40.000 insecten. Een kolonie vleermuizen kan zo per jaar vele tientallen kilo´s insecten eten. Als je meer weet over vleermuizen, zijn deze dieren niet eng, maar juist interessant.

De vleermuis is het enige zoogdier dat echt kan vliegen. Een vleermuis in je haar is een fabeltje. Door het gebruik van echo kunnen vleermuizen zich uitstekend oriënteren en vliegen vleermuizen bijna nooit ergens tegen aan. In de schemer kun je vleermuizen in onregelmatige vlucht zien fladderen, jagend achter insecten. Met namen als ruige dwergvleermuis, franjestaart, grootoorvleermuis en rosse vleermuis moet het wel over mooie dieren gaan. Deze maand ontwaken de vleermuizen weer uit hun winterslaap.

Bron en meer informatie: Natuurmonumenten