Botaurus stellaris. Roerdomp

Zeldzame roerdomp vindt nieuw natuurgebied Ruygeborg

16-JAN-2013 - Het nieuwe natuurgebied Ruygeborg van Natuurmonumenten is nog volop in ontwikkeling, toch is de zeldzame roerdomp er al gezien.

Boswachter Martijn van Schie: “Sinds een paar weken is Ruygeborg klaar om de natuur te ontvangen. De dijken zijn klaar, er wordt regenwater opgevangen om in het voorjaar de natuur, en vooral veel vogels, te voorzien van een ideaal leefgebied. Net als in het nabijgelegen natuurgebied de Groene Jonker worden de aankomende jaren veel zeldzame broedvogels in Ruygeborg verwacht. Eén van de soorten die Natuurmonumenten hoopt te verwelkomen als broedvogel is de zeldzame roerdomp.”

Roerdomp (foto: Saxifraga-Luc Hoogenstein)

Verborgen reiger
De roerdomp is een schuwe reigerachtige die zich door zijn camouflagekleuren enorm goed weet te verbergen. Bij gevaar neemt deze vogel zijn bekende ‘paalhouding’ aan waarbij de kop omhoog wordt gestrekt. Hierdoor is hij nauwelijks te zien in het riet. De roerdomp versterkt het effect nog eens door met zijn kop mee te bewegen met het riet.

Luidruchtige vogel
Wanneer een roerdomp een nest wil maken of al een nest heeft, zal hij dat luidruchtig laten horen met zijn ‘gehoemp’. Op een indrukwekkende manier blaast de vogel een misthoornachtig geluid uit, wat op meer dan een kilometer te horen kan zijn. “De roerdomp is dus vaak wel te horen, maar niet te zien”, aldus boswachter Martijn van Schie.

Te koud om te broeden
Waarschijnlijk komt de roerdomp uit Oost-Europa om de winter in het zachtere Nederland door te brengen. “Het voorjaar moet nog wel op gang komen voordat een roerdomp besluit te gaan broeden in Ruygeborg. Daarvoor is het nu nog echt te koud”, vertelt boswachter Martijn van Schie.

Zelf kijken?
Hoewel het erg modderig op de paden is, is het wel al mogelijk om te komen wandelen door Ruygeborg. Laarzen zijn nodig!

Bron: Natuurmonumenten