Grote grazers, samenwerking en complete ecosystemen

FREE Nature
1-NOV-2012 - In een natuurlijk ecosysteem zijn vele samenwerkingsverbanden te vinden. Allerlei planten en dieren hebben nut van elkaars manier van leven en helpen elkaar een handje. Dieren faciliteren elkaar op allerlei manieren. Met name in het najaar zijn in de buurt van grote grazers vaak spreeuwen en eksters te vinden. Ook de hangmatspin heeft voordeel in gebieden waar grote grazers leven.

Bericht uitgegeven door FREE Nature [land] op [publicatiedatum]

In een natuurlijk ecosysteem zijn vele samenwerkingsverbanden te vinden. Allerlei planten en dieren hebben nut van elkaars manier van leven en helpen elkaar een handje. Dieren faciliteren elkaar op allerlei manieren. Met name in het najaar zijn in de buurt van grote grazers vaak spreeuwen en eksters te vinden. Ook de hangmatspin heeft voordeel in gebieden waar grote grazers leven.

In deze tijd van het jaar is de spreeuw regelmatig te vinden in de buurt van grote grazers. Hij zit op de rug of scharrelt met een aantal zwermgenoten rond in de buurt van de kudde. Het grootste voordeel voor de spreeuw is dat de grazers bij het lopen en grazen de bodem beroeren. Kleine bodembeestjes komen daardoor naar de oppervlakte: het voedsel voor de spreeuw. Daarnaast zijn grote grazers handig als rust- en uitkijkplaats, en gratis taxi. Een prima vorm van samenwerking.

Spreeuwen zitten graag op de rug van grote grazers (foto: Tanja de Bode)

Een andere vogel die een goede samenwerking heeft met grote grazers, is de ekster, ook wel onze Europese ossenpikker. In Afrika helpt de ossenpikker waterbuffels bij het verwijderen van teken, horzellarven en andere parasieten. In Nederland neemt de ekster deze taak op zich en vangt parasieten weg bij grote grazers, in ruil voor een lekker en voedzaam hapje.

Eksters verlossen grote grazers van parasieten (foto: Leo Linnartz)

Een andere soort die voordeel heeft bij het leven van grazers in een gebied, is de hangmatspin. De hangmatspin is een kleine spin die haar web maakt op de bodem. Pootafdrukken van grazers zijn uitermate geschikt voor het maken van een web en helpen de hangmatspin dan ook bij het vangen van prooien.

Hangmatspinnen spinnen hun webben graag in pootafdrukken van grote grazers (foto: Tanja de Bode)

Maar ook tussen de verschillende grazers onderling bestaat een vorm van samenwerking. Ieder dier heeft zijn eigen manier van grazen. Runderen breken ruigten open en zoeken daar naar voedsel. Paarden volgen de paden die de runderen gemaakt hebben en vormen in de ruigte korter afgegraasde paardenweitjes. Deze kort afgegraasde weitjes zijn weer bij uitstek geschikt voor konijnen of ganzen, die weer wat korter kunnen grazen dan paarden.

Grote grazers horen thuis in het Europese ecosysteem. Zij kwamen eeuwen geleden voor in de Nederlandse natuur en het ecosysteem is daar op aangepast. FREE Nature plaatst grote grazers terug in hun natuurlijke leefomgeving. Vele andere soorten profiteren daarvan, met als gevolg een hogere biodiversiteit en een steeds completer ecosysteem.

Tekst: Tanja de Bode, FREE Nature