Steenmarter met ei
VOOR EENMALIG GEBRUIK

Steenmarterkalender augustus: steenmarters eten hun buik rond

Zoogdiervereniging
12-AUG-2013 - Voor een opportunistische alleseter als de steenmarter is deze tijd van het jaar een tijd van overvloed. De steenmarter eet zowel dierlijk als plantaardig voedsel, waarbij hij handig gebruik maakt van de voedselbronnen die op dit moment te vinden zijn.

Bericht uitgegeven door de Zoogdiervereniging [land] op [publicatiedatum]

De nazomer is een gemakkelijke tijd om eten te vinden. Er zijn genoeg dierlijke prooien te verschalken. Veel jonge dieren leren in deze periode op eigen benen staan en dat gaat ze niet altijd even goed af. De meeste jonge dieren worden "met vallen en opstaan" groot en zelfstandig en zijn daarbij nog wel eens zo onhandig of onvoorzichtig dat ze een gemakkelijke prooi zijn voor een oplettende steenmarter. Soms hoeft de marter daar zelfs geen enkele moeite voor te doen. Jonge vogels vliegen zich bijvoorbeeld vaak dood tegen een ruit en liggen dan voor een steenmarter letterlijk voor het oprapen. Verder eten steenmarters insecten, larven uit wespen- of hommelnesten, wormen of slakken en af en toe reptielen, allemaal in ruime mate aanwezig in deze tijd van het jaar.

Steenmarter met ei (foto: Dick Klees)

Daarnaast is er ook plantaardig voedsel in overvloed. In deze tijd van het jaar vormt dat dan ook een groot deel van het steenmarterdieet. Veel bomen en struiken krijgen in de zomer en het najaar vruchten en bessen. Daar maakt de steenmarter gretig gebruik van. Steenmarters lusten bijna alles wat aan bessen en fruit voorhanden is, als het maar rijp is. Zelfs bessen die voor ons giftig zijn, zoals die van zwarte nachtschade, worden gretig gegeten. Als het nodig is klimt een steenmarter in een boom om daar het rijpe fruit uit te halen. Gemakkelijker is het natuurlijk als het fruit vanzelf op de grond gevallen is. In deze tijd liggen er in veel kersenboomgaarden massa's overrijpe vruchten op de grond. Het gebeurt dan ook wel eens dat steenmarters lichtelijk dronken rondzwalken door het eten van gistende kersen.

Tekst: Bernadette van Noort, Zoogdiervereniging
Foto: Dick Klees, Studio Wolverine

De Zoogdiervereniging heeft 2013 uitgeroepen tot het Jaar van de steenmarter. Kijk voor meer informatie op www.jaarvandesteenmarter.nl.