De kaak met de kenmerkende holle kiezen.

Neushoorn op de Texelse Hors

Ecomare
30-APR-2013 - In de laatste IJstijd kwamen in het Noordzeegebied allerlei grote zoogdieren voor. Botten van deze dieren komen op het strand terecht wanneer het strand wordt verbreed met zand van de Noordzeebodem. Je kunt deze botten gewoon vinden tijdens een strandwandeling. Afgelopen woensdag werd er één gevonden bij strandpaal 12 op Texel. Het is een stuk onderkaak met kiezen van een wolharige neushoorn van naar schatting 25.000 tot 50.000 jaar oud.

Bericht uitgegeven door Ecomare [land] op [publicatiedatum]

In de laatste IJstijd kwamen in het Noordzeegebied allerlei grote zoogdieren voor. Botten van deze dieren komen op het strand terecht wanneer het strand wordt verbreed met zand van de Noordzeebodem. Je kunt deze botten gewoon vinden tijdens een strandwandeling. Afgelopen woensdag werd er één gevonden bij strandpaal 12 op Texel. Het is een stuk onderkaak met kiezen van een wolharige neushoorn van naar schatting 25.000 tot 50.000 jaar oud.

Dhr. Blok laat de gevonden kaak aan Ecomareconservator Arthur Oosterbaan zien (foto: Ecomare)Holle kies
Door de ouderdom is het bot zwartbruin geworden. De kiezen hebben kenmerkende holtes, waaraan de wolharige neushoorn zijn wetenschappelijke naam Coelodonta antiquitatis te danken heeft. Dat betekent zoveel als “holle kies uit de oudheid”. Het bot werd gevonden door de enthousiaste Texelganger Ruud Blok. Hij heeft het aan Ecomare geschonken.

Mammoetsteppe
Wolharige neushoorns waren planteneters, die stug, taai gras aten. Ze leefden in heel noordelijk Europa en Azië, op de uitgestrekte grasvlakten die daar toen waren, samen met de wolharige mammoet, de steppewisent en het reuzenhert. Er kwamen op deze zogenaamde mammoetsteppe ook dieren voor die nu nog bestaan, zoals paarden, wolven en beren. Mensen waren er ook, maar die waren heel zeldzaam.

De kaak met de kenmerkende holle kiezen (foto: Ecomare)

Uitgestorven
Aan het einde van de laatste ijstijd, toen het een stuk warmer werd, is de mammoetsteppe als leefgebied verdwenen. Veel diersoorten zijn daardoor uitgestorven. Enkele soorten wisten zich aan te passen aan de veranderde omstandigheden. Er kwamen hier ook andere dieren uit het zuiden, die hun leefgebied uitbreidden, zoals het wilde zwijn. Door de opwarming steeg de zeespiegel wereldwijd en het gebied van de Noordzee liep vol. De botten van de reuzen uit de ijstijd bleven op de zeebodem achter. En tot op de dag van vandaag kunnen we ze daar nog vinden.

Een model van een wolharige neushoorn, zo liepen deze dieren ooit in het Noordzeegebied (foto: Salko de Wolf)

Meer weten?
In de digitale encyclopedie van Ecomare kun je meer lezen over zoogdieren die in de laatste ijstijd in het Noordzeegebied te vinden waren. In het museum van Ecomare is het bovenstaande model van een wolharige neushoorn van heel dichtbij te bekijken.

Tekst en foto's: Ecomare