oehoe jong

Ontsnapte jonge oehoe in Lauwersmeer

14-AUG-2013 - Sinds begin augustus wordt er regelmatig een oehoe gespot aan de zuidoostkant van het Lauwersmeer. Het gaat waarschijnlijk om een jong mannetje. Het dier is niet schuw en laat zich geregeld zien. Het is niet verstandig de grote uil te benaderen; inmiddels heeft de oehoe twee keer mensen 'aangevlogen'. Omdat het dier nog maar kort uit gevangenschap is gevlucht (of is losgelaten) en aan mensen gewend is, heeft Staatsbosbeheer besloten om te proberen hem te vangen. Vangen is geen doel op zich. Als het niet lukt, dan laten we hem met rust.

Bericht uitgegeven op [publicatiedatum]

Oehoejong (foto: Gejo Wassink)Aanvallen
Afgelopen februari was het even groot nieuws: een oehoe in het Lauwersmeergebied zou mensen aanvallen. Het ging om een vrouwtje dat vier jaar geleden ontsnapte uit gevangenschap. De uil zocht in een enkel geval de confrontatie met mensen op. Een wandelaar had het geluid van een oehoe nagedaan en daar was het vrouwtje op afgekomen. Na de mediastorm leek de rust te zijn teruggekeerd. Het vrouwtje leeft waarschijnlijk nog steeds in het gebied.

Niet goed afgelopen
Sindsdien zijn er al drie mannetjesoehoes waargenomen in het Lauwersmeer. Allemaal afkomstig uit gevangenschap en daarom niet in staat zelfstandig te overleven in de natuur. Helaas is het niet goed met ze afgelopen: één vogel is zeer verzwakt en met een gebroken vleugel opgevangen in Friesland, één vermagerd exemplaar werd opgevangen in Groningen en één werd onlangs doodgereden.

Voorzichtig
Gelukkig zijn de recente confrontaties zonder schrammen of schade verlopen. Toch is voorzichtigheid geboden. Ook een jonge oehoe die aan mensen gewend is, wordt nooit helemaal tam en zoekt bij benadering de confrontatie. Een paar tips voor een ieder die een oehoe (of een ander groot wild of verwilderd dier) ziet in het Lauwersmeer:

1. Houd afstand;
  2. Bewonder het of fotografeer het, maar láát het met rust.

Bron: Staatsbosbeheer