Eén van de oehoekuikens

Broedsucces voor oehoes in het Leenderbos

Staatsbosbeheer
21-JUL-2023 - Een koppel oehoes heeft twee jongen grootgebracht in het Leenderbos tussen Valkenswaard en Leende (NB). Het is zover bekend de eerste keer dat oehoes gebroed hebben in het Brabantse bos. Het nest werd ontdekt door een leerling-boswachter tijdens het inventariseren van plantensoorten.

Geen verstoring

Het was belangrijk dat de broedende vogels niet werden verstoord. “Daarom hebben we het nieuws pas naar buiten gebracht nu de jongen zijn uitgevlogen”, zegt Erik Schram, boswachter bij Staatsbosbeheer. In het broedseizoen zijn alle broedende vogels kwetsbaar en worden er ook andere dieren geboren. “Tijdens het broedseizoen is het dan ook belangrijk dat mensen de hond aan de lijn houden en op de paden blijven. Zo hebben de dieren rust en kunnen mensen de natuur ook blijven beleven.”

Grootste uilen ter wereld

Oehoes behoren tot de grootste uilen ter wereld. Met een spanwijdte tussen 160 en 188 centimeter zijn oehoes een indrukwekkende verschijning als ze door het bos vliegen. De grote uilen eten in tegenstelling tot soortgenoten ook grotere prooien zoals duiven, eenden, kraaien, ratten en zelfs vossen. Het aantal oehoes neemt de laatste jaren langzaam toe in Nederland.

Tekst en foto: Staatsbosbeheer