Kortsnuitzeepaardje

Zeepaardje gevangen bij Texel

Ecomare
20-MEI-2014 - Weer een bijzondere vangst in de haringkom van het Nederlands Instituut voor onderzoek der Zee op Texel. Studenten Jetze van Zwol en Bas Wensveen vonden een kortsnuitzeepaardje in het visnet. Het diertje woog 3,51 gram en was 121 millimeter van snuit tot staart. “Ze worden de laatste tijd elk jaar wel een keer gezien” zegt Ecomare-conservator Arthur Oosterbaan. Tot tien jaar geleden waren deze zeepaardjes erg zeldzaam en werden ze zeker niet ieder jaar gevonden. Hoewel ze nu vaker gevangen worden, blijft het bijzonder.

Bericht uitgegeven door Ecomare [land] op [publicatiedatum]

Noordwaarts
Het kortsnuitzeepaardje werd gevangen in de Waddenzee, tussen Texel en Den Helder. Onderzoekers denken dat deze soort haar leefgebied vanuit Het Kanaal naar het noorden uit heeft gebreid. Dat zou een gevolg zijn van de opwarming van het klimaat.

Kortsnuitzeepaardje (foto: Peter H. van Bragt)

Geëmancipeerde vis
Het gevangen kortsnuitzeepaardje (foto: Jetze van Zwol)Zeepaardjes zitten graag tussen wier en zeegras, waaraan ze zich met hun lange staart vastgrijpen en vrijwel onzichtbaar worden voor hun omgeving. Ze behoren tot de meest geëmancipeerde vissoorten ter wereld. Het vrouwtje staat de eieren in een vroeg stadium af aan het mannetje, die ze in een speciale broedbuidel onder de buik bewaard. Het zwangere mannetje ‘bevalt’ twee tot vier weken later van honderd tot tweehonderd jonge zeepaardjes.

Meer weten?
In onze encyclopedie kun je meer vinden over zeepaardjes. Op de website van Ecomare kun je meer lezen over de haringkom. Op de website van het NIOZ kun je meer lezen over hun onderzoek.

Tekst: Ecomare