Noorse kreeft gestrand

Ecomare
29-OKT-2015 - Het is een zeldzame gebeurtenis: een levende Noorse kreeft op het Texelse strand. Het diertje werd door strandwandelaarster Rose Schutter gevonden tussen strandpaal 15 en 17. Hoewel ze in de Noordzee leven worden deze kreeften maar weinig op het strand gezien. Door de licht oranje-rozige tint en lengte van 15 centimeter is het een opvallend kreeftje.

Bericht uitgegeven door Ecomare [land] op [publicatiedatum]

Op naam brengen
Rose kwam met haar foto naar Ecomare om te vragen om welk kreeftje het precies ging. Conservator Arthur Oosterbaan bevestigde dat het een Noorse kreeft was. Charles Fransen, deskundige van Naturalis, liet weten dat levende Noorse kreeften wel eens aan op de kust aanspoelen. Maar het komt niet vaak voor. De kreeft miste een schaar maar die lag dicht in de buurt. Net zoals alle andere krabben en kreeften kan hij een nieuwe schaar krijgen bij de volgende vervelling.

Noorse kreeft, door Rose Schutter gevonden op het Texelse strand (foto: Rose Schutter)

Gangmakers
Noorse kreeften kunnen tot 24 centimeter groot worden. Gemiddeld vind je ze tussen de 10 en 20 centimeter. Ze leven in grote groepen langs de hele Europese Atlantische kust, waar ze zelfs tot dieptes van 800 meter te vinden zijn. In de Noordzee leven ze in de diepere delen, vanaf 15 meter. Noorse kreeften zijn echte ‘gangmakers’. In zandige bodems met veel slib graven ze hele gangenstelsels die zeer complex kunnen zijn.

Scampi, Langoustine
Hoewel ze kleiner zijn dan de zeekreeft wordt de Noorse kreeft veel gevangen voor consumptie. Vaak wordt het dan als scampi of langoustine verkocht. Dat wekt verwarring omdat scampi’s in Nederland grote garnalen zijn en langoustine lijkt op langoest maar dat is een andere soort kreeft. De kreeften kunnen alleen gevangen worden wanneer ze uit hun holletje komen. Wanneer het schemert, zowel rond zonsopgang als zonsondergang, kruipen ze er uit en gaan ze op zoek naar voedsel. In heel diep water komen ze ook overdag naar buiten om te eten. Ze worden het meest gevangen in de zomer en in het vroege najaar. De gevangen dieren moeten een bepaalde lengte hebben, die varieert per gebied.

Maanden verborgen
Wanneer een vrouwtjes Noorse kreeft eieren draagt gaat ze ondergronds om pas na zes tot acht maanden weer te verschijnen. Dan zijn de eieren larven geworden en worden ze losgelaten in het water. Het vrouwtje gaat kort daarna vervellen en paren. Vrouwtjes vervellen dus maar 1 keer per jaar terwijl jonge dieren en mannetjes twee keer per jaar vervellen. Mannetjes groeien dus ook sneller dan vrouwtjes, maar ze leven maar de helft zo lang. Mannetjes worden maximaal 10 jaar oud terwijl vrouwtjes 20 jaar oud kunnen worden.

Nog een melding!
Toevallig kwam er nog een tweede melding bij Ecomare binnen op dezelfde dag, ook met een foto. ’Deze kreeft was door een Texelaar gevonden. Dit dier was iets kleiner, rond 12 centimeter en lag tussen paal 21 en 22. Het is duidelijk een andere want deze heeft twee scharen.

Tweede vondst, tussen paal 21 en 22 (foto: Martin Janssen)

Meer weten?
Er is een uitgebreid kwaliteits- en behandelingsaanbevelingen rapport over de Noorse kreeft geschreven voor de Vlaamse langoustinevisserij. Daarin wordt er veel verteld over het leven van dit dier.

Tekst: Ecomare