gehakkelde aurelia - primair

Vlindertoptijd in uw tuin!

De Vlinderstichting
10-JUL-2017 - Wilt u genieten van dagvlinders, ga dan nu uw tuin in! Na de piek in mei is juli de topmaand voor vlinders. Er zijn nu niet alleen veel verschillende soorten te zien, maar ook zijn de aantallen in de zomer vaak groter dan in het voorjaar. Voor een aantal tuinvlinders is het een erg goed jaar.

Atalanta is nu veel te zien in de tuinTot nu toe is het een goed vlinderjaar, veel vlinders zijn meer aanwezig dan in andere jaren. Dat geldt met name voor een aantal soorten die ook graag tuinen bezoeken. De atalanta is vanaf mei al veel te zien. Nu de vlinderstruiken in bloei komen, zult u hem daar vaak op aantreffen. Hij plant zich hier nog voort, waarbij hij brandnetel nodig heeft waarop de rupsen leven. In augustus verschijnen de nakomelingen en die trekken voor een deel weer weg naar het zuiden. Tegelijkertijd verschijnen dan hier atalanta’s die in het noorden, in Scandinavië, uit de pop zijn gekropen. Een andere snoeper die we veel op de bloeiende planten in de tuin zien, is de dagpauwoog. Dit voorjaar was al erg goed voor deze prachtig gekleurde vlinder, maar ook nu lijken er erg veel aanwezig te zijn. Normaal gesproken valt de piek eind juli, begin augustus, maar dit jaar, door het vele warme en zonnige weer zijn veel vlinders weken eerder. Wellicht dat de top al voorbij is als in het eerste weekend van augustus de jaarlijkse tuinvlindertelling plaatsvindt.

V.l.n.r. citroenvlinder, boomblauwtje & dagpauwoog vliegen nu goed

De gehakkelde aurelia heeft een opvallende, witte C op de onderzijdeDe laatste dagen zien we de gehakkelde aurelia sterk opkomen. Was deze vlinder een week of twee geleden nog maar nauwelijks te zien, op dit moment is hij heel talrijk. Ook deze soort heeft brandnetel als waardplant voor de rupsen nodig, maar deze kunnen ook op andere planten overleven zoals bessenstruik, hop en iep. De citroenvlinder was in het voorjaar al erg talrijk. Hij heeft zich blijkbaar prima kunnen voortplanten, want ook nu wordt hij veel gezien. In het hele land is hij te vinden, hoewel hij wel een voorkeur heeft voor de zandgronden. De waardplant van de rups is sporkehout, ook wel vuilboom genoemd. In het voorjaar worden de eitjes op de net ontluikende blaadjes afgezet. Ook een andere vlinder die we veel in tuinen zien heeft vuilboom als waardplant. Vroeger heette het boomblauwtje dan ook vuilboomblauwtje. Inmiddels weten we dat de rupsen op heel veel verschillende bomen en struiken kunnen leven, zolang er maar bloemknoppen zijn, want dat is hun lievelingskostje. De vrouwtjes die de komende weken vliegen, zullen vooral klimopknoppen kiezen om hun eitjes op af te zetten.

Kortom: het is genieten nu van alle vlinders in de tuin. De waarnemingen die u in de tuin doet, kunt u doorgeven via de Jaarrond Tuintelling. Zo krijgt u een mooi overzicht van alles wat er gedurende het jaar in uw tuin zit.