kleine vos hyacint - primair

Vlinders ontwaken

De Vlinderstichting
5-MRT-2018 - Veel mensen waren er hard aan toe en het zoemt flink op de sociale media: eindelijk is het voorjaar begonnen. Het ijs ligt nog op de sloten en de temperatuur is nog niet heel hoog, maar toch zien we op zonnige momenten de vlinderoverwinteraars tevoorschijn komen. Let op beschutte, zonnige plekken met bloeiende planten zoals klein hoefblad.

Vlinderoverwinteraars: boven citroenvlinder & kleine vos, onder dagpauwoog & gehakkelde aureliaVrijdag werd er nog volop geschaatst, maar in het weekend werden er al op diverse plaatsen vlinders gemeld die waren ontwaakt uit hun winterslaap. Alle vier soorten die hier als vlinder in winterslaap overwinteren, zijn al gezien en ook was er een waarneming van de atalanta. Vandaag (maandag 5 maart) worden veel citroenvlinders doorgegeven. In andere jaren zijn er in februari en soms januari al zonnige dagen met een temperatuur van zo’n 10 graden. Dan worden soms ook al flink wat vlinders gezien, maar door de koude periode was dat dit jaar pas in maart. Het eerste dat deze vlinders zullen doen, is op zoek gaan naar bloeiende planten waaruit ze nectar kunnen zuigen. Ze hebben maandenlang gevast en moeten nu eerst letterlijk ‘bijtanken’ om actief te kunnen blijven. Als je dan ook vlinders wilt zien, moet je zoeken op beschutte, zonnige plekken met bloeiende planten. Als het straks echt warmer wordt en langer zonnig zullen ze op zoek gaan naar een partner om te paren en over een paar weken zullen de eerste eitjes worden afgezet.

Gehakkelde aurelia op sneeuwbal (Viburnum)De kleine vos werd zondag het meest gemeld, op de voet gevolgd door citroenvlinder en dagpauwoog. De gehakkelde aurelia, die minder voorkomt, is vaak wat later. Er werden op Waarneming.nl ook drie atalanta’s gemeld. Die hebben de koude periode dus goed overleefd. De atalanta heeft geen winterslaap en is daarom gevoeliger voor strenge vorst. De eerste vlinders zijn veel in het stedelijk gebied te vinden. In het buitengebied bloeit er nog maar weinig. Klein hoefblad is daar op dit moment eigenlijk de enige goede nectarbron. In stad en dorp vind je de vlinders onder andere op de winterheide, die nu in veel tuinen bloeit. Ook diverse Viburnumsoorten, waaronder de witte sneeuwbal en de Viburnum bodnantense, die met roze bloemen op de kale takken bloeit. Binnenkort komt er meer in bloei, ook in het buitengebied. Bloeiende wilgen en even daarna sleedoorn zijn erg in trek bij de vroege vlinders.