donker pimpernelblauwtje - primair

Enige leefgebied donker pimpernelblauwtje vertrapt

De Vlinderstichting
9-JUL-2018 - Net als voorgaande jaren lopen tientallen vlinderliefhebbers en -fotografen door het enige leefgebied van het donker pimpernelblauwtje in Nederland. Het gaat om een klein stuk berm van een provinciale weg bij Posterholt in Limburg. De waardplant grote pimpernel staat al niet meer overal overeind, en het leefgebied van de mieren, essentieel voor deze soort, wordt vertrapt.

Een vertrapt stuk van het leefgebied in de berm in PosterholtDe Vlinderstichting en de Provincie Limburg maken zich zeer ernstig zorgen over het voortbestaan van de enige populatie van het donker pimpernelblauwtje. De rupsen hebben grote pimpernel als waardplant, maar zijn ook helemaal afhankelijk van voldoende nesten van specifieke mieren. De gewone steekmier (Myrmica rubra) is de belangrijkste waardmier en die heeft nesten onder de grond. De rupsen worden in de zomer door de mieren meegenomen naar hun nest en zijn daar de hele winter aanwezig. Daarbij gedragen ze zich als parasiet en eten ze onder meer de larven van de mier. De aanwezigheid van veel mierennesten is essentieel voor het voortbestaan van de vlinder. De mieren houden van een hoge, wat ruigere vegetatie. Plekken waar de vegetatie lager is, zoals op de platgetrapte delen, worden aantrekkelijker voor de zwarte wegmier. Ook deze zal de rupsen vinden, maar zal ze opeten. Daarnaast heeft de droogte van deze zomer een negatief effect op de vlinders. Ze willen de eitjes afzetten op bloeiende bloemhoofdjes, maar omdat het maar niet wil regenen, blijft de bloei van de grote pimpernel achter.

Het gemaaide pad waar vandaan je kunt genieten van het donker pimpernelblauwtjeOm de vlinderliefhebbers de kans te geven donker pimpernelblauwtjes te zien, is er langs het leefgebied een pad gemaaid. Daarvandaan hebben mensen de mogelijkheid om de soort te bekijken. De vlinders zoeken dit pad regelmatig zelf op en kunnen daar ook worden gefotografeerd. Ook in het buitenland zijn er plekken waar donker pimpernelblauwtje nog veel voorkomt en goed is te fotograferen zonder het leefgebied te bedreigen (zie leadfoto uit Zuid-Duitsland). Helaas blijken toch veel mensen de greppel en de berm in Posterholt te betreden waardoor forse delen daarvan zijn vertrapt. Er staan duidelijke borden waarop het parkeren in en betreden van de berm wordt verboden, maar er is niet continu een handhaver aanwezig. We willen daarom de vlinderliefhebbers en -fotografen vragen om zich echt alleen maar op het nieuw aangelegde pad te begeven en ook om de medevlinderaars te wijzen op de kwetsbaarheid van het leefgebied. Als je geeft om donkere pimpernelblauwtjes ga je zorgvuldig om met hun leefgebied! Het zou buitengewoon bitter zijn als deze enige populatie uit Nederland verdwijnt door toedoen van mensen die juist van vlinders houden.

Tekst: Kars Veling & Irma Wynhoff, De Vlinderstichting