Unieke beelden van Roemeense hamster

Zoogdiervereniging
27-SEP-2018 - De Roemeense hamster is het nog zeldzamere zusje van onze eigen korenwolf. De soort komt alleen voor in Roemenië en is ook daar lastig te zien te krijgen. Toch lukte het natuurfotograaf en natuurfilmer Rollin Verlinde om een filmpje te maken, met mogelijk de eerste bewegende beelden van Roemeense hamster die ooit zijn gemaakt.

Geniet van deze prachtige hamster die in het vroege ochtendlicht zijn kostje bij elkaar scharrelt.

Roemeense hamster aan het eten (Bron: Rollin Verlinde)

De veldwerkgroep van de Zoogdiervereniging organiseert jaarlijks een inventarisatie- en onderzoekskamp in het buitenland. Tijdens deze kampen worden met lokale onderzoekers de aanwezige zoogdiersoorten in een gebied geïnventariseerd. Meestal zijn dit nationale parken of andere natuurgebieden waar veel bijzondere soorten worden verwacht, maar waar desondanks weinig harde data over bekend zijn.

In de zomer van 2018 heeft de veldwerkgroep een deel van de Donau Delta in Roemenië geïnventariseerd. De lijst met aangetroffen zoogdiersoorten is prachtig lang geworden, met echte pareltjes als kleine blindmuis (Nannospalax leucodon), gevlekte bunzing (Vormela peregusna), Millers waterspitsmuis (Neomys anomalus), Kuhls dwergvleermuis (Pipistrellus kuhlii) en de Roemeense hamster (Mesocricetus newtoni).

Wil je nader kennis maken met Europese zoogdieren? Neem dan ook eens een kijkje op de website ‘Discover the Mammals of Europe’. Actief bijdragen aan de kennis over de verspreiding van zoogdieren kan ook. Archiveer je zoogdierwaarnemingen in het buitenland via één van de vele online waarnemingenportalen. Een toegankelijke Nederlandstalige site is Observado.org, maar er zijn ook meerdere andere (inter)nationale portalen. Door je waarnemingen toe te voegen, draag je bij aan de totstandkoming van de nieuwe Atlas van Europese Zoogdieren. Geplande verschijningdatum is 2024, dus nog voldoende tijd om waarnemingen te verzamelen.

Tekst: Maurice La Haye, Zoogdiervereniging