citroenvlinder - primair

Vlinders wakker door zonnig weer

De Vlinderstichting
16-FEB-2019 - De zon schijnt volop en de temperatuur komt boven de 10 graden. Dat betekent dat de eerste vlinders wakker worden uit hun winterslaap! Met een beetje geluk kan je nu de eerste vlinders zien vliegen.

De meeste vlinders zijn in de winter eitje, rups of pop. Sommige vlinders houden een winterslaap. Zij kunnen goed tegen vorst, dankzij een soort 'antivries' in hun lijf. Doodstil hangen ze, totdat het voorjaar zich weer aandient. Met het lekkere weer van de afgelopen dagen worden ze wakker en kan je ze rond zien vliegen.

De dagpauwoog, de kleine vos en de gehakkelde aurelia worden nu wakker uit hun winterslaap

Hongerig

De vlinders hebben een lange winterslaap achter de rug en zijn hongerig! Daarom gaan ze op zoek naar nectar, die ze vinden in bloeiende bloemen. Veel bloeit er nu nog niet, maar hier en daar is al wel iets te vinden.

Winterbloeiers

Citroenvlinder warmt zich in de lentezon

Sneeuwbal (Viburnum) bijvoorbeeld, is een echte winterbloeier. Daar kunnen vlinders al vroeg terecht om nectar te vinden. Ook winterheide bloeit nu. En in sommige soorten krokussen en sneeuwklokjes kunnen vlinders oms ook nectar vinden.

Citroenvlinder het meest gemeld

De citroenvlinder wordt nu het meest gezien. Deze knalgele vlinder valt op als hij door de tuin of berm vliegt. Ook de dagpauwoog en de kleine vos kan je nu tegenkomen.

Wat als het weer koud wordt?

Het lijkt nu al echt voorjaar, maar wat als het toch weer gaat vriezen? Gelukkig is dat voor deze vlinders geen probleem. Ze kunnen weer terug in winterrust als de temperatuur weer daalt. Dan wachten ze weer rustig af tot de vorst voorbij is.

Dagpauwoog op sneeuwbal (Viburnum), een vroege bloeier

Help hongerige vlinders in je tuin

Vlinderstruiken en andere bloemen en planten bloeien nog lang niet, maar vlinders die wakker worden hebben nu al voedsel nodig! Zorg daarom voor een paar planten in je tuin die vroeg bloeien. Zo help je de eerste vlinders na een lange winter.

Bekijk de top 5 voorjaarsbloeiers van De Vlinderstichting